PENJELASAN AHLUS SUNNAH WAL JAMA’AH AQIDAH YANG SHOHIH.
بسم الله الرحمن الر حيم
إن
الحمد لله نحمده تعالى ونستعينه ونستغفره ، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات
أعمالنا ، من يهديه الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له ، واشهد أن لا إله إلا
الله وحده لا شريك له ، واشهد أن محمد عبده ورسوله
{يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلا تَمُوتُنَّ
إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُون} سورة: آل عمران
– الآية: 102
OLEH: AL FADHIL USTAZ MUHAMAD NAJIB SANURI
Assalamulaikum,
Alhamdulillah,
di sini saya sertakan penerangan yang jelas dan lengkap tentang Ahlus
Sunah Wal Jama’ah.Maklumat ini dikumpulkan daripada kitab-kitab para
Ulama’ ASWJ.
Semoga kita semua kekal dalam Aqidah ASWJ yang shohih dan bukan seperti yang dicanang oleh sesetengah golongan ajaran sesat.
AHLUSSUNNAH WAL JAMA’AH: GOLONGAN YANG SELAMAT (al Firqah an-Najiyah)
Bersabda
Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, maknanya:“dan sesungguhnya ummat ini
akan terpecah menjadi 73 golongan, 72 di antaranya di neraka dan hanya
satu yang di surga yaitu al-Jama’ah”. (H.R. Abu Dawud)
Akal
adalah syahid (saksi dan bukti) akan kebenaran syara’. Inilah
sebenarnya yang dilakukan oleh ulama tauhid atau ulama al-kalam
(teologi). Yang mereka lakukan adalah taufiq (pemaduan) antara kebenaran
syara’ dengan kebenaran akal, mengikuti jejak nabi Ibrahim -seperti
dikisahkan al-Quran- ketika membantah raja Namrud dan kaumnya, di mana
beliau menundukkan mereka dengan dalil akal. Fungsi akal dalam agama
adalah sebagai saksi bagi kebenaran syara’ bukan sebagai peletak dasar
bagi agama itu sendiri. Berbeza dengan golongan falsafah yang berbicara
tentang Allah, malaikat dan banyak hal lainnya yang hanya berdasarkan
penilaian akal semata-mata. Mereka menjadikan akal sebagai dasar agama
tanpa memandang ajaran yang dibawa para nabi dan rasul.
Tuduhan
kaum Musyabbihah dan Mujassimah iaitu kaum yang sama sekali tidak
memfungsikan akal dalam agama, terhadap Ahlussunnah Wal Jamaah sebagai
’Aqlaniyyun (kaum yang hanya mengutamakan akal) atau sebagai kaum
Mu’tazilah atau Afrakh al-Mu’tazilah (anak bibitan kaum Mu’tazilah)
dengan alasan kerana menggunakan akal sebagai salah satu sumber utama,
adalah tuduhan yang amat salah. Ini tidak ubah seperti kata pepatah arab
“Qabihul Kalam Silahulliam” (kata-kata yang jelek adalah senjata para
pengecut). Secara ringkas tetapi namun padat, kita ketengahkan
pembahasan tentang Ahlussunnah sebagai al-Firqah an-Najiyah (golongan
yang selamat), asal-usulnya, dasar-dasar ajaran dan sistemnya.
PENGENALAN DAN KRONOLOGI SEJARAH
Sejarah
mencatat bahawa di kalangan umat Islam bermula dari abad-abad permulaan
(mulai dari masa khalifah sayyidina Ali ibn Abi Thalib) sehinggalah
sekarang terdapat banyak firqah (golongan) dalam masalah aqidah yang
saling bertentangan di antara satu sama lain. Ini fakta yang tidak dapat
dibantah. Bahkan dengan tegas dan jelas Rasulullah telah menjelaskan
bahawa umatnya akan berpecah menjadi 73 golongan. Semua ini sudah
tentunya dengan kehendak Allah dengan berbagai hikmah tersendiri,
walaupun tidak kita ketahui secara pasti. Hanya Allah yang Maha
Mengetahui segala sesuatu. Namun Rasulullah juga telah menjelaskan jalan
selamat yang harus kita ikuti dan panuti agar tidak terjerumus dalam
kesesatan. Iaitu dengan mengikuti apa yang diyakini oleh al-Jama’ah;
majoriti umat Islam. Karena Allah telah menjanjikan kepada Rasul-Nya, Nabi
Muhammad, bahawa umatnya tidak akan tersesat selama mana mereka
berpegang teguh kepada apa yang disepakati oleh kebanyakan mereka. Allah
tidak akan menyatukan mereka dalam kesesatan. Kesesatan akan menimpa
mereka yang menyimpang dan memisahkan diri dari keyakinan majoriti.
Majoriti
umat Muhammad dari dulu sampai sekarang adalah Ahlussunnah Wal Jama’ah.
Mereka adalah para sahabat dan orang-orang yang mengikuti mereka dalam
Ushul al-I’tiqad (dasar-dasar aqidah); iaitu Ushul al-Iman al-Sittah
(dasar-dasar iman yang enam) yang disabdakan Rasulullah dalam hadith
Jibril yang bermaksud : “Iman adalah engkau mempercayai Allah,
malaikat-malaikat-Nya, kitab- kitab-Nya, rasul-rasul-Nya, hari akhir
serta Qadar (ketentuan Allah); yang baik maupun buruk”. (H.R. al Bukhari
dan Muslim)
Perihal
al-Jama’ah dan pengertiannya sebagai majoriti umat Muhammad yang tidak
lain adalah Ahlussunnah Wal Jama’ah tersebut dijelaskan oleh Rasulullah
dalam sabdanya yang bermaksud: “Aku berwasiat kepada kalian untuk
mengikuti sahabat-sahabatku, kemudian mengikuti orang-orang yang datang
setelah mereka, kemudian mengikuti yang datang setelah mereka“. Dan
termasuk rangkaian hadith ini: “Tetaplah bersama al-Jama’ah dan jauhi
perpecahan karena syaitan akan menyertai orang yang sendiri. Dia
(syaitan) dari dua orang akan lebih jauh, maka barang siapa menginginkan
tempat lapang di syurga hendaklah ia berpegang teguh pada (keyakinan)
al-Jama’ah”. (H.R. at-Tirmidzi; berkata hadith ini Hasan Shahih juga
hadith ini dishahihkan oleh al-Hakim).
Al-Jama’ah
dalam hadith ini tidak boleh diertikan dengan orang yang selalu
melaksanakan solat dengan berjama’ah, jama’ah masjid tertentu. Konteks
pembicaraan hadith ini jelas mengisyaratkan bahwa yang dimaksud
al-Jama’ah adalah majoriti umat Muhammad dari sisi jumlah(‘adad).
Penafsiran ini diperkuatkan juga oleh hadith yang dinyatakan di awal
pembahasan. Iaitu hadith riwayat Abu Daud yang merupakan hadith Shahih
Masyhur, diriwayatkan oleh lebih dari 10 orang sahabat. Hadith ini
memberi kesaksian akan kebenaran majoriti umat Muhammad bukan kesesatan
firqah-firqah yang menyimpang. Jumlah pengikut firqah-firqah yang
menyimpang ini, jika dibandingkan dengan pengikut Ahlussunnah Wal
Jama’ah sangatlah sedikit. Seterusnya di kalangan
Ahlussunnah Wal Jama’ah terdapat istilah yang popular iaitu “ulama
salaf”. Mereka adalah orang-orang yang terbaik dari kalangan
Ahlusssunnah Wal Jama’ah yang hidup pada 3 abad pertama hijriyah
sebagaimana sabda nabi yang maknanya: “Sebaik-baik abad adalah abadku
kemudian abad setelah mereka kemudian abad setelah mereka”. (H.R.
Tirmidzi)
Pada
masa ulama salaf ini, di sekitar tahun 260 H, mula tercetus bid’ah
Mu’tazilah, Khawarij, Musyabbihah dan lain-lainnya dari
kelompok-kelompok yang membuat fahaman atau mazhab baru. Kemudian
muncullah dua imam muktabar pembela Aqidah Ahlussunnah iaitu Imam Abu
al-Hasan al-Asy’ari (W. 324 H) dan Imam Abu Manshur al-Maturidi (W. 333
H) –semoga Allah meridhai keduanya–menjelaskan aqidah Ahlussunnah Wal
Jama’ah yang diyakini para sahabat Nabi Muhammad dan orang-orang yang
mengikuti mereka, dengan mengemukakan dalil-dalil naqli (nas-nas
al-Quran dan Hadith) dan dalil-dalil aqli (argumentasi rasional)
disertaikan dengan bantahan-bantahan terhadap syubhat-syubhat (sesuatu
yang dilontarkan untuk mengaburkan hal yang sebenarnya) golongan
Mu’tazilah, Musyabbihah, Khawarij dan ahli bid’ah lainnya.
Disebabkan
inilah Ahlussunnah dinisbahkan kepada keduanya. Mereka; Ahlussunnah Wal
Jamaah akhirnya dikenali dengan nama al-Asy’ariyyun (para pengikut Imam
Abu al-Hasan Asy’ari) dan al-Maturidiyyun (para pengikut Imam Abu
Manshur al-Maturidi). Hal ini menunjukkan bahawa mereka adalah satu
golongan iaitu al-Jama’ah. Kerana sebenarnya jalan yang ditempuhi oleh
al-Asy’ari dan al-Maturidi dalam pokok aqidah adalah sama dan satu.
Adapun perbezaan yang terjadi di antara keduanya hanyalah pada
sebahagian masalah-masalah furu’ (cabang) aqidah. Hal tersebut tidak
menjadikan keduanya saling berhujah dan berdebat atau saling
menyesatkan, serta tidak menjadikan keduanya terlepas dari ikatan
golongan yang selamat (al-Firqah al-Najiyah). Perbezaan antara
al-Asy’ariyyah dan al-Maturidiyyah ini adalah seperti perselisihan yang
terjadi di antara para sahabat nabi, tentang adakah
Rasulullah melihat Allah pada saat Mi’raj? Sebahagian sahabat, seperti
‘Aisyah dan Ibn Mas’ud mengatakan bahawa Rasulullah tidak melihat
Tuhannya ketika Mi’raj. Sedangkan Abdullah ibn ‘Abbas mengatakan bahawa
Rasulullah melihat Allah dengan hatinya. Allah memberi kemampuan melihat
kepada hati Nabi Muhammad atau membuka hijab sehingga dapat melihat
Allah. Namun demikian al-Asy’ariyyah dan al-Maturidiyyah ini tetap
bersama atau bersefahaman dan sehaluan dalam dasar-dasar aqidah.
Al-Hafiz Murtadha az-Zabidi (W. 1205 H) mengatakan:“Jika dikatakan
Ahlussunnah wal Jama’ah, maka yang dimaksud adalah al-Asy’ariyyah dan
al-Maturidiyyah “. (Al-Ithaf Syarah li Ihya Ulumuddin, juz 2 hlm 6)
Maka
aqidah yang sebenar dan diyakini oleh para ulama salaf yang soleh
adalah aqidah yang diyakini oleh al-Asy’ariyyah dan al-Maturidiyyah.
Kerana sebenarnya keduanya hanyalah merumuskan serta membuat ringkasan
yang mudah (method) dan menjelaskan aqidah yang diyakini oleh para nabi
dan rasul serta para sahabat. Aqidah Ahlusssunnah adalah aqidah yang
diyakini oleh ratusan juta umat Islam, mereka adalah para pengikut
madzhab Syafi’i, Maliki, Hanafi, serta orang-orang yang utama dari
madzhab Hanbali (Fudhala’ al-Hanabilah).
Aqidah
ini diajarkan di pondok-pondok Ahlussunnah di negara kita
Malaysia,Indonesia,Thailand dan lain-lainnya.Dan Alhamdulillah, aqidah
ini juga diyakini oleh ratusan juta kaum muslimin di seluruh dunia
seperti Brunei, India, Pakistan, Mesir (terutama al-Azhar),
negara-negara Syam (Syria, Jordan, Lubnan dan Palestin), Maghribi,Yaman,
Iraq, Turki, Chechnya, Afghanistan dan banyak lagi di negara-negara
lainnya.
Maka
wajib bagi kita untuk sentiasa memberi penuh perhatian dan serius dalam
mendalami aqidah al- Firqah al-Najiyah yang merupakan aqidah golongan
majoriti. Kerana ilmu aqidah adalah ilmu yang paling mulia, sebab ia
menjelaskan pokok atau dasar agama. Abu Hanifah menamakan ilmu ini
dengan al-Fiqh al-Akbar. Kerana mempelajari ilmu ini wajib diutamakan
dari mempelajari ilmu-ilmu lainnya. Setelah selesai atau khatam
mempelajari ilmu ini barulah disusuli dengan ilmu-ilmu Islam yang lain.
Inilah method yang diikuti para sahabat nabi dan ulama rabbaniyyun dari
kalangan salaf maupun khalaf dalam mempelajari agama ini. Tradisi ini
telah bermula dari zaman Rasulullah, sebagaimana yang dikatakan oleh Ibn
Umar dan Jundub, maknanya: “Kami ketika remaja saat mendekati baligh-
bersama Rasulullah mempelajari iman (tauhid) dan belum mepelajari
al-Qur’an. Kemudian kami mempelajari al-Qur’an maka bertambahlah
keimanan kami”. (H.R. Ibnu Majah dan dishahihkan oleh al-Hafidz
al-Bushiri).
Ilmu
aqidah juga disebut dengan ilmu kalam. Hal ini kerana ramainya golongan
yang menyalahgunakan nama Islam namun menentang aqidah Islam yang
sebenar dan banyaknya kalam (argumentasi) dari setiap golongan
untukmembela aqidah mereka yang sesat. Tidak semua ilmu kalam itu
tercela, sebagaimana dikatakan oleh golongan Musyabbihah (kelompok yang
menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya). Akan tetapi ilmu kalam terbahagi
menjadi dua bahagian ; ilmu kalam yang terpuji dan ilmukalam yang
tercela. Ilmu kalam yang kedua inilah yang menyalahi aqidah Islam kerana
dikarang dan dipelopori oleh golongan-golongan yang sesat seperti
Mu’tazilah, Musyabbihah (golongan yang menyerupakan Allah dengan
makhluk-Nya, sepeti kaum Wahabiyyah) dan ahli bid’ah lainnya. Adapun
ilmu kalam yang terpuji ialah ilmu kalam yang dipelajari oleh Ahlussunah
untuk membantah golongan yang sesat. Dikatakan terpuji kerana pada
hakikatnya ilmu kalam Ahlussunnah adalah taqrir dan penyajian
prinsip-prinsip aqidah dalam formatnya yang sistematik dan argumentatif;
dilengkapi dengan dalil-dalil naqli dan aqli. Dasar-dasar ilmu kalam
ini telah wujud di kalangan para sahabat. Di antaranya, Imam Ali ibn Abi
Thalib dengan argumentasinya yang kukuh dapat mengalahkan golongan
Khawarij, Mu’tazilah dan juga dapat membantah empat puluh orang yahudi
yang meyakini bahwa Allah adalah jisim (benda). Demikian pula Abdullah
ibn Abbas, Al-Hasan ibn Ali ibn Abi Thalib dan Abdullah ibn Umar juga
membantah kaum Mu’tazilah. Sementara dari kalangan tabi’in; Imam
al-Hasan al-Bashri, Imam al-Hasan ibn Muhamad ibn al-Hanafiyyah; cucu
Saidina Ali ibn Abi Thalib dan khalifah Umar ibn Abdul Aziz juga pernah
membantah kaum Mu’tazilah. Kemudian juga para imam dari empat mazhab;
Imam Syafi’i, Imam Malik, Imam Abu Hanifah, dan Imam Ahmad juga menekuni
dan menguasai ilmu kalam ini. Sebagaimana dinukilkan oleh al-Imam Abu
Manshur al-Baghdadi (W 429 H) dalam kitab Ushul ad-Din, al-Hafizh Abu
al-Qasim ibn ‘Asakir (W 571 H) dalam kitab Tabyin Kadzib al Muftari,
al-Imam az-Zarkasyi (W 794 H) dalam kitab Tasynif al-Masami’ dan al
‘Allamah al Bayyadli (W 1098 H) dalam kitab Isyarat al-Maram dan
lain-lain. Allah berfirman yang bermaksud: “Maka ketahuilah bahwa
sesungguhnya tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) kecuali Allah dan
mohonlah ampun atas dosamu”. (Muhammad :19) Ayat ini sangat jelas
mengisyaratkan keutamaan ilmu ushul atau tauhid. Yaitu dengan menyebut
kalimah tauhid (la ilaha illallah) lebih dahulu dari pada perintah untuk
beristighfar yang merupakan furu’ (cabang) agama. Ketika Rasulullah
ditanya tentang sebaik-baiknya perbuatan, beliau Menjawab,maknanya:
“Iman kepada Allah dan rasul-Nya”. (H.R. Bukhari) Bahkan dalam sebuah
hadits Rasulullah mengkhususkan dirinya sebagai orang yang paling
mengerti dan faham ilmu tauhid, beliau bersabda,maknanya: “Akulah yang
paling mengerti di antara kalian tentang Allah dan paling takut
kepada-Nya”. (H.R. Bukhari)
Kerana
itu, sangat banyak ulama yang menulis kitab-kitab khusus mengenai
penjelasan aqidah Ahlussunnah Wal Jama’ah ini. Seperti Risalah
al-’Aqidah ath-Thahawiyyah karya al-Imam as-Salafi Abu Ja’far
ath-Thahawi (W 321 H), kitab al‘Aqidah an-Nasafiyyah karangan al Imam
‘Umar an-Nasafi (W 537 H), al-‘Aqidah al-Mursyidah karangan al-Imam
Fakhr ad-Din ibn ‘Asakir (W 630 H), al ‘Aqidah ash-Shalahiyyah yang
ditulis oleh al-Imam Muhammad ibn Hibatillah al-Makki (W 599H); beliau
menamakannya Hadaiq al-Fushul wa Jawahir al Uqul, kemudian menghadiahkan
karyanya ini kepada sultan Shalahuddin al-Ayyubi (W 589 H).
Tentang
risalah aqidah yang terakhir disebutkan, sultan Shalahuddin sangat
tertarik dengannya hingga beliau memerintahkan untuk diajarkan sampai
kepada anak-anak kecil di madrasah-madrasah, yang akhirnya risalah
aqidah tersebut dikenal dengan nama al ‘Aqidah ash-Shalahiyyah. Sultan
Shalahuddin adalah seorang ‘alim yang bermadzhab Syafi’i, mempunyai
perhatian khusus dalam menyebarkan al ‘Aqidah as-Sunniyyah. Beliau
memerintahkan para muadzdzin untuk mengumandangkan al ‘Aqidah
as-Sunniyyah di waktu tasbih (sebelum adzan shubuh) pada setiap malam di
Mesir, seluruh negara Syam (Syiria, Yordania, Palestina dan Lebanon),
Mekkah, Madinah, dan Yaman sebagaimana dikemukakan oleh al Hafizh
as-Suyuthi (W 911 H) dalam al Wasa-il ila Musamarah al Awa-il dan
lainnya. Sebagaimana banyak terdapat buku-buku yang telah dikarang dalam
menjelaskan al ‘Aqidah as-Sunniyyah dan senantiasa penulisan itu terus
berlangsung. Kita memohon kepada Allah semoga kita meninggal dunia
dengan membawa aqidah Ahlissunah Wal Jamaah yang merupakan aqidah para
nabi dan rasul Allah. Amin.
PANDANGAN JUMHUR ULAMA TENTANG AQIDAH ASY’ARIYYAH; AQIDAH AHLUSSUNNAH WAL JAMA’AH
As-Subki
dalam Thabaqatnya berkata: “Ketahuilah bahwa Abu al-Hasan al-Asy’ari
tidak membawa ajaran baru atau madzhab baru, beliau hanya menegaskan
kembali madzhab salaf, menghidupkan ajaran-ajaran sahabat Rasulullah.
Penisbatan nama kepadanya kerana beliau konsisten dalam berpegang teguh
ajaran salaf, hujjah (argumentasi) yang beliau gunakan sebagai landasan
kebenaran aqidahnya juga tidak keluar dari apa yang menjadi hujjah para
pendahulunya, kerananya para pengikutnya kemudian disebut Asy’ariyyah.
Abu al-Hasan al-Asy’ari bukanlah ulama yang pertama kali berbicara
tentang Ahlussunnah wal Jama’ah, ulama-ulama sebelumya juga banyak
berbicara tentang Ahlussunnah wal Jama’ah. Beliau hanya lebih memperkuat
ajaran salaf itu dengan argumen-argumen yang kuat. Bukankah penduduk
kota Madinah banyak dinisbatkan kepada Imam Malik, dan pengikutnya
disebut al Maliki. Ini bukan berarti Imam Malik membawa ajaran baru yang
sama sekali tidak ada pada para ulama sebelumnya, melainkan karena Imam
Malik menjelaskan ajaran-ajaran lama dengan penjelasan yang lebih
terang, jelas dan sistematis demikian juga yang dilakukan oleh Abu
al-Hasan al-Asy’ari”.
Habib
Abdullah ibn Alawi al-Haddad menegaskan bahwa “kelompok yang benar
adalah kelompok Asy’ariyah yang dinisbatkan kepada Imam Asy’ari.
Aqidahnya juga aqidah para sahabat dan tabi’in, aqidah ahlul haqq dalam
setiap masa dan tempat, aqidahnya juga menjadi aqidah kaum sufi sejati.
Hal ini sebagaimana diceritakan oleh Imam Abul Qasim al-Qusyayri. Dan
Alhamdulillah aqidahnya juga menjadi aqidah kami dan saudara-saudara
kami dari kalangan habaib yang dikenal dengan keluarga Abu Alawi, juga
aqidah para pendahulu kita. Kemudian beliau melantunkan satu bait
sya’ir:
وكن أشعريا في اعتقادك إنه هو المنهل الصافي عن الزيغ والكفر “Jadilah pengikut al Asy’ari dalam aqidahmu, karena ajarannya adalah sumber yangbersih dari kesesatan dan kekufuran”.
Ibnu
‘Abidin al Hanafi mengatakan dalam Hasyiyah Radd al Muhtar ‘ala ad-Durr
al Mukhtar : “Ahlussunnah Wal Jama’ah adalah al Asya’irah dan al
Maturidiyyah”. Dalam kitab ‘Uqud al Almas al Habib Abdullah Alaydrus al
Akbar mengatakan : “Aqidahku adalah aqidah Asy’ariyyah Hasyimiyyah
Syar’iyyah sebagaimana Aqidah para ulama madzhab syafi’i dan Kaum
Ahlussunnah Shufiyyah”. Bahkan jauh sebelum mereka ini Al-Imam al ‘Izz
ibn Abd as-Salam mengemukakan bahawa aqidah al Asy’ariyyah disepakati
oleh kalangan pengikut madzhab Syafi’i, madzhab Maliki, madzhab Hanafi
dan orang-orang utama dari madzhab Hanbali (Fudlala al-Hanabilah). Apa
yang dikemukakan oleh al ‘Izz ibn Abd as-Salam ini disetujui oleh para
ulama di masanya, seperti Abu ‘Amr Ibn al Hajib (pimpinan ulama Madzhab
Maliki di masanya), Jamaluddin al Hushayri pimpinan ulama Madzhab Hanafi
di masanya, juga disetujui oleh al Imam at-Taqiyy as-Subki sebagaimana
dinukil oleh putranya Tajuddin as-Subki.
GARIS PANDUAN AQIDAH ASY’ARIYYAH
Secara
garis besar aqidah asy’ari yang juga merupakan aqidah ahlussunnah wal
jama’ah adalah meyakini bahwa Allah ta’ala maha Esa dan tidak ada sekutu
bagi-Nya, Allah bukanlah benda yang boleh digambarkan, dan juga bukan
benda yang berbentuk dan berukuran. Allah tidak serupa dengan sesuatupun
dari makhluk-Nya (laysa kamitslihi syai’). Allah ada dan tidak ada
permulaan atau penghabisan bagi kewujudan-Nya, Allah maha kuasa dan
tidak ada yang melemahkan-Nya, serta Allah tidak diliputi arah. Allah
ada sebelum menciptakan tempat tanpa tempat, Allah wujud setelah
menciptakan tempat dan tanpa bertempat. tidak boleh ditanyakan
tentangnya bila, dimana dan bagaimana ada-Nya. Allah ada tanpa terikat
oleh masa dan tempat. Maha suci Allah dari bentuk (batasan), batas
akhir, sisi-sisi, anggota badan yang besar dan anggota badan yang kecil.
Allah tidak diliputi satu arah atau enam arah penjuru. Allah tidak
seperti makhluk-Nya. Allah maha suci dari duduk, bersentuhan,
bersemayam, menyatu dengan makhluk-Nya, berpindah-pindah dan sifat-sifat
makhluk lainnya. Allah tidak terjangkau oleh fikiran dan tidak
terbayang dalam ingatan, kerana apapun yang terbayang dalam benakmu maka
Allah tidak seperti itu. Allah maha hidup, maha mengetahui, maha kuasa,
maha mendengar dan maha melihat. Allah berbicara dengan kalam-Nya yang
azali sebagaimana sifat-sifat-Nya yang lain juga azali, kerana Allah
berbeza dengan semua makhluk-Nya dalam dzat, sifat dan perbuatan-Nya.
Barang siapa menyifati Allah dengan sifat makhluknya sungguh dia telah
kafir. Allah yang telah menciptakan makhluk dan perbuatan-perbuatan-Nya,
Alah juga yang menentukan rezeki dan ajal mereka. Tidak ada yang boleh
menolak ketentuan-Nya dan tidak ada yang boleh menghalangi
pemberian-Nya. Allah berbuat dalam kerajaan-Nya ini apa yang Allah
kehendaki. Allah tidak ditanya perihal perbuatan-Nya melainkan
hamba-Nyalah yang akan diminta dipertanggungjawakan atas segala
perbuatan-Nya. Apa yang Allah kehendaki pasti terlaksana dan yang tidak
Allah kehendaki tidak akan terjadi. Allah bersifat dengan kesempurnaan
yang pantas bagi-Nya dan Allah maha suci dari segala bentuk kekurangan.
Nabi Muhammad adalah penutup para nabi dan penghulu para rasul. Nabi
Muhammad diutuskan oleh Allah ke muka bumi ini untuk semua penduduk
bumi, jin maupun manusia. Nabi Muhammad jujur dalam setiap apa yang
disampaikannya.
Dari
Imam al-Ghazali Dalam Menjelaskan Aqidah Rasulullah; Aqidah
Ahlussunnah, Bahwa Allah Ada Tanpa Permulaan, Tanpa Tempat, Tanpa Arah
dan Tanpa Akhir.
al-Imâm Abu Hamid Muhammad ibn Muhammad
al-Ghazali (w 505 H), nama yang sangat akrab dengan kita, seorang
teolog, sufi besar, seorang yang ahli dalam banyak disiplin ilmu. Dalam
kitab karyanya yang sangat agung; Ihya’ Ulumiddin, pada jilid pertama
menuliskan bab khusus tentang penjelasan akidah mayoritas umat Islam;
akidah Ahlussunnah, yaitu pada bagian Qawa’id al-Aqa’id. . Di antara
yang beliau tulis adalah sebagai berikut:
“Allah Maha suci
dari diliputi oleh tempat, sebagaimana Dia maha suci untuk dibatasi oleh
waktu dan zaman. Dia ada tanpa permulaan, tanpa tempat, dan tanpa
zaman, dan Dia sekarang (setelah menciptakan tempat dan arah) ada
seperti sediakala tanpa tempat dan dan tanpa arah” (Ihya’ ‘Ulumiddin, j.
1, h. 108).
Pada bagian lain dari kitab tersebut al-Imâm al-Ghazali menuliskan:
“Pokok ke empat; Adalah mengetahui bahwa Allah bukan benda yang
memiliki tempat. Dia maha suci dari dibatasi oleh tempat. Arguman atas
ini adalah bahwa setiap benda itu pasti memiliki tempat, dengan demikian
ia membutuhkan kepada yang mengkhususkannya dalam tempat tersebut. Juga
sesuatu yang bertempat itu tidak lepas dari dua keadaan; menetap pada
tempatnya tersebut atau bergerak pindah dari satu tempat ke tempat
alinnya. Dan kedua sifat ini jelas merupakan sifat-sifat dari sesuatu
yang baharu. Dan sesuatu yang tidak lepas dari kebaharuan maka berarti
sesuatu tersebut adalah sesuatu yang baharu” (Ihya’ ‘Ulumiddin, j. 1, h.
127).
Masih dalam kitab Ihya’ al-Imâm al-Ghazali juga menuliskan:
“Pokok ke tujuh; adalah berkeyakinan bahwa Dzat Allah suci dari
bertempat pada suatu arah. Karena arah tidak lepas dari salah satu yang
enam; atas, bawah, kanan, kiri, depan dan belakang. Arah-arah tersebut
diciptakan oleh Allah denga jalan penciptaan manusia. Allah menciptakan
manusia dengan dua bagian; bagian yang megarah ke bumi yaitu bagian
kakinya, dan bagian yang berlawanan dengannya yaitu bagian kepalanya.
Dengan adanya pembagian ini maka terjadilah arah, bagian ke arah kakinya
disebut bawah dan bagian ke arah kepalanya disebut atas. Demikian pula
seekor semut yang merayap terbalik di atas langit-langit rumah, walaupun
dlaam pandangan kita tubuhnya terbalik, namun baginya arah atasnya
adalah bagian yang ke arah kepalanya dan bagian bawahnya adalah adalah
bagian yang ke arah bawahnya.
Pada manusia kemudian Allah
menciptakan dua tangan, yang pada umumnya salah satunya memiliki
kekuatan lebih atas lainnya. Maka terjadilah penamaan bagi tangan yang
memiliki kekuatan lebih sebagai tangan kanan. Sementara tangan bagian
lainnya yang yang berlawanan dengannya disebut dengan tangan kiri. Juga
Allah menciptakan bagi manusia tersebut dua bagian bagi arah badanya;
bagian yang ia lihat dan ia tuju dengan bergerak kepadanya, dan bagian
yang berada pada sebaliknya. Bagian yang pertama disebut arah depan
semantara yang bagian sebaliknya disebut dengan arah belakang” (Ihya
'Ulumiddin, j. 1, h. 128).
Kemudian al-Imâm al-Ghazali menuliskan:
“Dengan demikian bagaimana mungkin Allah Yang ada tanpa permulaan
(azaly) memiliki tempat dan arah, sementara tempat dan arah itu sendiri
baharu?! Bagaimana mungkin Allah yang ada tanpa permulaan dan tanpa
tempat lalu kemudian berubah menjadi berada pada tempat tersebut?!
Apakah Allah menciptakan alam yang alam tersebut berada di arah
atas-ya?! Sesesungguhnya Allah maha suci dari dikatakan “arah atas”
bagi-Nya. Karena bila dikatakan “arah atas” bagi Allah maka berarti Dia
memiliki kepala. Karena sesungguhnya penyebutan “arah atas” hanya
berlaku bagi sesuatu yang memiliki kepala. Demikian pula Allah maha suci
dari dikatakan “arah bawah” bagi-Nya. Karena bila dikatakan arah bawah
bagi Allah maka berarti Dia memiliki kaki. Karena sesungguhnya
penyebutan arah bawah hanya berlaku bagi sesuatu yang memiliki kaki. Hal
itu semua secara akal adalah sesuatu yang mustahil atas Allah” (Ihya'
'Ulumiddin, j. 1, h. 128).
Dalam kitab al-Arba’in fi Ushuliddin, al-Imam al-Ghazali menuliskan:
“... dan bahwa Allah tidak bertempat di dalam sesuatu, dan tidak
ada sesuatu apapun yang bertempat pada-Nya. Allah maha suci dari
diliputi oleh tempat, sebagaimana Dia maha suci dari dibatasi oleh
waktu/zaman. Dia Allah ada sebelum terciptanya waktu dan tempat, dan Dia
sekarang (setelah menciptakan tempat dan waktu) ada sebagaimana pada
sifat-Nya azaly; tanpa tempat dan tidak terikat oleh waktu”. (al-Arba’in
Fi Ushuliddin, h. 8)
KESIMPULAN: Akidah Rasulullah, para
sahabat, dan kaum Salaf saleh, serta keyakinan mayoritas umat Islam;
Ahlussunnah Wal Jama’ah ialah “ALLAH ADA TANPA TEMPAT DAN TANPA ARAH”.
Sangat tidak masuk akal, atau tepatnya kita katakan “tidak berakal”,
bila ada orang yang berkeyakinan bahwa Allah berada di langit atau di di
arsy, seperti keyakinan orang-orang Wahhabiyah di masa sekarang.
Bagaimana mereka berkeyakinan Allah berada di langit?! Juga berkeyakinan
Allah berada di arsy?! Di dua tempat heh..?! Padahal mereka yakin bahwa
langit dan arsy adalah makhluk Allah. Itu artinya dalam keyakinan
mereka Allah bertempat pada makhluk-Nya sendiri. A’udzu Billah al-‘Alyy
al-‘Azhim.
Golongan Ahlussunnah menurut Imam al-Baghdadi
Dalam kesempatan ini, saya hanya mahu menjelaskan siapakah
Ahlussunnah menurut penulisan Imam al-Baghdadi yang telah menjadi
rujukan definisi ASWJ supaya pembaca dapat memahaminya secara jelas.
Beliau menyatakan (hal.19): “Maka golongan yang ke 73 ialah Ahli Sunnah Wal Jamaah iaitu golongan ahl al-ra’y
(Ibu Hanifah dan murid-muridnya) dan ahlu al-hadis; bukan mereka yang
mempermain-mainkan hadis; dan ulama fikah mereka, penghafal al-Quran
mereka, perawi hadis daripada mereka, dan ulama hadis di kalangan
mereka, semuanya sepakat atas keesaan Pencipta, keesaan sifat-sifat-Nya,
keadilan-Nya, hikmah-Nya dan nama-nama-Nya dan pada bab kenabian dan
kepimpinan, hukum hudud dan pada perkara usuluddin.”
Seterusnya, Imam al-Baghdadi Rahimahullah memperincikan lapan
golongan yang termasuk dalam Ahlusunnah wal Jamaah (lihat bukunya dari
halaman 240-243):
lGolongan pertama, mereka yang menguasai ilmu khususnya dalam bab
Tauhid (meng-esa-kan Allah) dan kenabian, hukum-hukum wa’ad (khabar
gembira) dan wa’id (ancaman seksa), pahala dan balasan, syarat-syarat
ijtihad, pemerintahan dan kepimpinan. Mereka yang melalui jalan ini
ialah ulama Kalam (Tauhid) yang bebas dari fahaman tasybih (menyerupakan
sifat Allah dengan makhluk) dan bebas daripada fahaman ta’til (yang
menafikan sifat-sifat yang Azali bagi Allah SWT), dan bebas daripada
bidaah al-Rafidhah, Khawarij, Jahmiah, Najariah dan seluruh pengikut
bidaah dan hawa nafsu.
lGolongan kedua ialah imam-imam fiqh sama ada kumpulan yang cenderung
pada rakyun (dalil aqal) atau hadis. Iaitu mereka yang beriktikad
(berkeyakinan) pada perkara usuluddin dengan mazhab-mazhab sifat pada
Allah dan pada sifat-sifatnya yang azali (membicarakan sifat-sifat Allah
SWT sebagaimana sifat 20), dan mereka bebas daripada fahaman Qadariah
dan Muktazilah; mereka menetapkan melihat Allah Taala dengan mata (di
akhirat kelak) dengan mata tanpa tasybih (menyerupakan Allah dengan
makhluk), tanpa ta’til’ (menafikan sifat-sifat Allah). Termasuk dalam
golongan ini ialah murid-murid kepada Malik, al-Shafie, al-Auza’i,
al-Thauri, Abu hanifah, Ibn Abu Laila (wafat148H), sahabat-sahabat Abu
Thaur (wafat240H), sahabat-sahabat Ahmad bin Hanbal (wafat241H), ahli
al-Zahir, keseluruhan ulama fiqh yang beriktikad dalam bab-bab akal ini
dengan prinsip-prinsip Sifat (tauhid yang membahaskan Sifat-sifat
Allah). Dan mereka tidak mencampurkannya dengan apa-apa daripada ahli
bidaah dan hawa nafsu.
lGolongan ketiga ialah mereka yang menguasai ilmu-ilmu yang berkaitan
dengan periwayatan hadis dan sunnah yang disampaikan oleh Nabi SAW,
mereka berupaya membezakan antara sahih dan cacat antaranya, mengetahui
sebab-sebab al-jarh wa al-ta’dil (kredibiliti seorang rawi) dan mereka
tidak memasukkan ilmu mereka dengan apa-apa daripada ahli bidaah dan
nafsu yang menyesatkan.
lGolongan keempat ialah kaum yang menguasai kebanyakan topik-topik
sastera Arab, nahu dan saraf. Mereka berada atas jalan pakar bahasa
seperti al-Khalil (wafat175H), Abu ‘Amr bin al-’Ala (wafat 145),
Sibawaih (wafat 180H), al-Farra’ (wafat 207H), al-Akhfash (wafat 215H),
al-Asma’i, al-Mazini (wafat 236H), Abu Ubaid (wafat 224H) dan seluruh
imam-imam Nahu sama ada ulama-ulama Kufah atau Basrah, yang mana mereka
tidak mencampurkan ilmu mereka dengan sesuatu daripada bidaah
al-Qadariah, atau Rafidhah atau Khawarij.Maka sekiranya seseorang itu
cenderung ke arah nafsu yang menyesatkan, maka bukanlah ia daripada
golongan Ahlussunnah walaupun kata-katanya adalah ‘hujah’ dalam ilmu
bahasa dan Nahu.
lGolongan kelima, antaranya ialah mereka yang menguasai ilmu yang
berkaitan dengan jenis-jenis qiraat untuk al-Quran dan jenis-jenis
tafsiran al-Quran, penakwilannya berdasarkan mazhab-mazhab Ahlussunnah,
tanpa berpegang dengan takwilan ahli nafsu yang sesat.
lGolongan keenam ialah, antaranya ialah para ahli zuhud sufi yang
mempunyai ilmu maka jauh pandangan, yang telah dinilai maka ia
diiktibarkan, mereka reda dengan hidup yang ringkas, mereka mengetahui
bahawa penglihatan, pendengaran dan hati dipertanggungjawabkan terhadap
kebaikan dan kejahatan; menghisab dengan neraca zarah-zarah, justeru
menyediakan diri mereka dengan sebaik-baik persiapan untuk hari Kiamat.
Perkataan mereka berjalan di atas dua jalan iaitu secara jelas dan
isyarat di atas jalan ahli hadis, tanpa mereka ‘membeli’ pandangan yang
mempermainkan hadis. Mereka tidak melakukan kebaikan kerana riak, tidak
pula meninggalkan kebaikan kerana malu kepada orang lain. Agama mereka
hanya satu dan menafikan pentasybihan (menyerupakan Allah dengan
makhluk), mazhab mereka ialah tafwidh (menyerahkannya) kepada Allah SWT,
bertawakal kepada-Nya, penyerahan kepada-Nya, tenang dengan apa yang
direzekikan-Nya.
lGolongan ketujuh ialah, antaranya kaum yang terikat dengan barisan
hadapan peperangan dengan orang-orang kafir, berjihad melawan
musuh-musuh Islam, mereka menjadi benteng melindungi umat Islam,
meninggalkan isteri-isteri mereka dan negara mereka dan menzahirkan pada
barisan hadapan mereka Mazhab ASWJ.
lGolongan kelapan ialah, antaranya kebanyakan negara-negara yang
secara kebiasaannya terdapat syiar ASWJ, bukannya negara yang
menzahirkan syiar ahli hawa-nafsu yang sesat.
Itulah huraian sebenar al-Imam Abdul Qahir bin Tohir bin Muhammad
al-Baghdadi. Rupanya, ramai sebenarnya yang diiktiraf sebagai
Ahlussunnah. Ia berbeza dengan pandangan yang meminoritikan dan
mengeksklusifkan ASWJ hanya untuk golongannya sahaja, dengan tuduhan
sesat dan bidaah pada perkara remeh-temeh seperti qunut, talkin, zikir
selepas solat, berdoa beramai-ramai dan sebagainya.
Lihat kata Imam al-Baghdadi tentang perkara-perkara cabang (hal. 19):
“Mereka (ASWJ) hanya khilaf mengenai halal dan haram pada cabang hukum,
bukanlah khilaf tersebut mengundang kepada sesat dan fasik; mereka
adalah puak yang terselamat, kerana mereka bersatu pada keesaan Pencipta
dan qidam-Nya, qidam segala sifatnya sejak azali, dan harus melihat-Nya
tanpa sebarang perumpamaan dan gangguan, serta yakin terhadap isi
kandungan kitab-Nya dan rasul-Nya, dan mengikut segala syariat Islam dan
menghalalkan segala yang dihalalkan oleh al-Quran, dan mengharamkan
segala yang diharam oleh al-Quran serta menerima apa yang dibawa oleh
Rasulullah SAW dan beriman pada hari kebangkitan dan perhitungan, dan
soal dua Malaikat dalam kubur, beriman dengan telaga Kauthar dan
Timbangan.
Semoga masyarakat Islam tidak terbelenggu dengan perpecahan yang lebih parah, lantaran perkara-perkara tersebut.
Banyak masa yang perlu digunakan untuk memperbetulkan generasi muda
yang menyongsang arus dengan pelbagai gejala sosial. Wallahu a’lam
Semoga kita sentisa di dalam Rahmatnya dan yang baik atas kehendaknya dan yang buruk atas kelemahan ana sendiri,Wallahu a'lam .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan