بسم الله الرحمن الر حيم
إن
الحمد لله نحمده تعالى ونستعينه ونستغفره ، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات
أعمالنا ، من يهديه الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له ، واشهد أن لا إله إلا
الله وحده لا شريك له ، واشهد أن محمد عبده ورسوله
{يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلا تَمُوتُنَّ
إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُون} سورة: آل عمران
– الآية: 102
OLEH:AL FADHIL USTAZ MUHAMAD NAJIB SANURI
PENDAHULUAN
Dalam islam kepimpinan amat perlu dalam membina dan membangunkan
sesebuah organisasi atau persatuan. Gagal atau berjayanya sesebuah organisasi
itu banyak ditentukan oleh ciri-ciri dan gaya pemimpin organisasi berkenaan.
Firman Allah swt :
يدَاوُودُ
إِنَّا جَعَلْنَـكَ خَلِيفَةً فِى الاٌّرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ
وَلاَ تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيُضِلَّكَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِينَ
يَضِلُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدُ بِمَا نَسُواْ يَوْمَ
الْحِسَابِ
Bermaksud, “Hai
Daud!Sesungguhnya kami menjadikan kamu (penguasa) di muka bumi, maka berilah
keputusan (perkara) di antara manusia dengan adil dan janganlah kamu mengikuti
hawa nafsumu, kerana ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Sesungguhnya
orang-orang yang sesat dari jalan Allah akan mendapat azab yang berat, kerana
mereka melupakan hari perhitungan”. (Surah Shaad ayat 26.)
Kepimpinan dalam Islam merupakan amanah yang mesti
dilaksanakan untuk memastikan kesinambungan risalah yang dibawa oleh Rasulullah
SAW. Perkara ini pernah ditegaskan oleh Rasulullah SAW kepada para sahabat RA
ketika Abu Zar Al Ghaffari meminta jawatan, baginda SAW menjawab: " Wahai
Abu Zar..sesungguhnya ini amanah, engkau amat lemah, apabila engkau tidak
menunaikan haknya ia akan memberikan penghinaan kepadamu di akhirat
nanti.." (maksud Hadis).
Tindakan Saidina Abu Bakar apabila mendepani kewafatan Rasulullah SAW, tindakan utama yang dilakukan oleh beliau sebelum menguruskan jenazah baginda SAW ialah bermesyuarat untuk memilih Khalifah sebagai pengganti Rasulullah SAW.
PENGERTIAN
KEPIMPINAN
Kepimpinan adalah sejenis hubungan perilaku manusia,pengaruh, daya
tindakan serta penghalangnya kearah matlamat yang tertentu dengan cara yang
boleh menjamin kepatuhan, kepercayaan dan penghormatan. Hakikatnya kepimpinan
dalam islam adalah merealisasikan khilafah di muka bumi, demi mewujudkan
kebaikan dan prosses pembersihan sesebuah organisasi. Sebagaimana firman Allah
swt :
فَلاَ
وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ
لاَ يَجِدُواْ فِى أَنفُسِهِمْ حَرَجاً مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُواْ
تَسْلِيماً
Bermaksud, “maka demi tuhanmu, mereka pada hakikatnya tidak
beriman hingga mereka menjadikan kamu hakim dalam perkara yang mereka
perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa keberatan dalam hati mereka
terhadap keputusan yang kamu berikan, dan mereka menerima sepenuhnya.”(
Surah an-Nisaa’ ayat 65.)
Nabi s.a.w. memerintahkan kepimpinan walau di dalam kumpulan yang
sedikit jumlahnya. Sebagaimana sabda Nabi s.a.w.
عَنْ أَبِي سَعِيدٍ
الْخُدْرِيِّأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَإِذَا خَرَجَ ثَلَاثَةٌ فِي سَفَرٍ فَلْيُؤَمِّرُوا أَحَدَهُم
Maksudnya, “ jika tiga orang keluar dalam satu perjalanan, maka
hendaklah mereka memilih salah satu diantaranya sebagai pemimpin. (HR.Abu
Daud).
GELARAN
PEMIMPIN
1.
Al-Khalifah
2.
Waliyul’amr
3.
Al Imam
4.
Al Sultan
5.
Al Malik
6.
Amirul Mukminin
SYARAT-SYARAT
KEPIMPINAN DALAM ISLAM
Pemimpin yang berkesan dalam
sesebuah organisasi adalah pemimpin yang bersifat terbuka, menerima pandangan
orang bawahan, sentiasa mendapatkan maklumat yang benar dan tepat bagi
melaksanakan sesuatu tindakan, berkemahiran, bertanggungjawab dan sntiasa
mewujudkan suasana yang selesa dalam organisasi.
Islam telah meletakkan
syarat-syarat kepimpinan untuk menjamin Kejayaan sesebuah negara dan kerajaan
sekaligus mempermodelkan Islam dalam kepimpinan dan pemerintahan, antaranya
ialah,
Pertama:
Muslim (Islam), ‘akil baligh dan lelaki
Firman Allah SWT:
يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ
الْيَهُودَ وَالنَّصَـرَى أَوْلِيَآءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍ وَمَن
يَتَوَلَّهُمْ مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لاَ يَهْدِى الْقَوْمَ
الظَّـلِمِينَ - فَتَرَى الَّذِينَ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ يُسَـرِعُونَ فِيهِمْ
يَقُولُونَ نَخْشَى أَن تُصِيبَنَا دَآئِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَن يَأْتِىَ
بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِندِهِ فَيُصْبِحُواْ عَلَى مَآ أَسَرُّواْ فِى
أَنفُسِهِمْ نَـدِمِينَ
Yang bermaksud
:” Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang
Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin(mu); sebahagian mereka adalah
pemimpin bagi sebahagian yang lain. barangsiapa diantara kamu mengambil mereka
menjadi pemimpin, Maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka.
Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim. Maka
kamu akan melihat orang-orang yang ada penyakit dalam hatinya (orang-orang
munafik) bersegera mendekati mereka (Yahudi dan Nasrani), seraya berkata:
"Kami takut akan mendapat bencana". Mudah-mudahan Allah akan
mendatangkan kemenangan (kepada Rasul-Nya), atau sesuatu keputusan dari
sisi-Nya. Maka kerana itu, mereka menjadi menyesal terhadap apa yang mereka
rahasiakan dalam diri mereka”. Surah al-maaidah ayat 51dan52.(1)
Ayat di atas menjelaskan kerjasama dalam
gerakan islam dengan orang-orang kafir di atas dasar politik akan menjauhkan
lagi orang-orang Islam daripada mereka. Ini kerana, Islam mengharamkan sebarang
jenis ketaatan (wala’) kepada ahli kitab yang mempunyai akidah yang
hampir sama dengan Islam, apatah lagi wala’ kepada orang-orang kafir yang
akidah mereka langsung tidak mempunyai persamaan dengan akidah Islam.
Kedua: Adil
Seorang
pemimpin mestilah tidak fasik seperti tidak meninggalkan solat, beramal dengan
segala amalan yang di ketahui selagi mana amalan tersebut tidak menyalahi
kata-kata dan perbuatan serta tidak menyalahi landasan islam.
Firman
Allah swt,
إِنَّ
اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإْحْسَانِ وَإِيتَآءِ ذِى الْقُرْبَى وَيَنْهَى
عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْى يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
Bermaksud,
“sesungguhnya Allah memerintahkan kamu berlaku adil dan berbuat kebajikan,
member kepada kaum kerabat, dan Allah melarang perbuatan keji, kemungkaran dan
permusuhan. Dia memberimu pengajaran agar kamu dapat mengambil pelajaran”.(
Surah an-Nahl ayat 90.)
Ketiga:
Berilmu.
Seorang
pemimpin mestilah mengetahui perkara-perkara yang berkaitan dengan fardhu ‘ain
dan fardhu kifayah sehingga dapat membezakan diantara yang ma’aruf dan yang
mungkar serta mengetahui perkara-perkara yang berkaitan dengan pimpinan. Al-
Imam Al Ghazali berkata : "sesungguhnya Islam yg diperjuangkan atas
landasan kejahilan akan lebih memudharatkan berbanding serangan musuh Islam.
Malangnya kebanyakan pendukung Islam adalah dari kalangan orang-orang jahil.”
Keempat:
Mempunyai kuasa dan kemampuan
Bermaksud
boleh bertindak bagi menyelesaikan sesuatu urusan atau masalah yang berlaku samada
melalui tenaga, perkataan,tulisan atau fikiran dalam segala aspek.
Kelima:
Beradab mengikut akhlak islam
Seseorang
pemimpin mestilah mampu memberi contoh tauladan mengikut akhlak islam kepada
diri dan orang di bawah pimpinanya. Selain itu, di dalam dirinya mestilah
mengandungi sifat ikhlas, jujur, tidak angkuh, ria dan sebagainya malah seorang
pimpinan haruslah mempunyai sifat-sifat yang terpuji dan jauh dari sifat-sifat
yang terkeji.
Firman
Allah swt :
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ
اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآَخِرَ
وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا
Bermaksud, “Sesungguhnya
telah adaa pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik begaimu, (iaitu)
bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia
banyak menyebut Allah” (Surah Al-Ahzab: Ayat 21)
Keenam:
Sempurna pancaindera dan sihat tubuh badan
Firman
Allah swt.
لَّيْسَ
عَلَى الضُّعَفَآءِ وَلاَ عَلَى الْمَرْضَى وَلاَ عَلَى الَّذِينَ لاَ يَجِدُونَ
مَا يُنفِقُونَ حَرَجٌ إِذَا نَصَحُواْ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ
Maksudnya, "tiada
dosa(lantaran tidak pergi berjihad)atas orang2 yang lemah, sakit dan orang2
yang tidak memperolehi apa yang akan mereka nafkahka, apabila mereka berlaku
ikhlas kepada Allah dan Rasulnya" (surah al-Maidah ayat 91.)
AKHLAK DAN
SIFAT YANG PERLU ADA PADA DIRI PIMPINAN
Model kepimpinan melalui teladan yang
dipamerkan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat baginda SAW dengan meletakkan
dunia ditangan mereka dan meletakkan akhirat di hati mereka adalah asas
penolakan pengaruh materialis, sekularis, liberalis, paragmatis dan semua unsur
luar yang mencemarkan kesucian Aqidah dan pegangan Umat Islam. Maka islam telah
menggariskan akhlak dan sifat-sifat yang perlu ada dalam diri setiap pimpinan.
Antaranya :
1.
Seorang pimpinan mestilah sentiasa
mengharapkan akhirat dengan ikhlas kerana Allah semata-mata. Mempunyai hati
yang bersih, jauh dari segala penyakit jiwa yang akan meruntuhkan amal dan
usahanya seperti riya’, gila kuasa, cinta pangkat kebesaran dan pengaruh atau
terpedaya dirinya dan lain-lain penyakit jiwa yang merosakkan pimpinan.
2.
Mempunyai akal yang kuat, hikmah,
cerdik cendiakawan dan arif bijaksana, berpengalaman, mempunyai pandangan yang
tajam, pembacaan yang luas, mampu mengetahui pelbagai perkara dari berbagai
sudut.
3.
Mestilah berakhlak dengan sifat
“Al-Hilm” (tidak mudah marah), penyantun,pengasih dan lemah lembut.
4.
Berani, bermaruah, tidak penakut dan
tidak membabi buta.
5.
Mempunyai sifat “As-Siddiq” (benar
di dalam segala kata-kata, sikap dan perbuatan).
6.
Tawadhu’ (merendah diri), tidak
membanggakan diri kepada menusia.
7.
Mempunyai sifat pemaaf, menahan
kemarahan dan ihsan kepada oerang bawahan yang berbuat jahat terhadapnya.
8.
Menepati janji dan memenuhi sumpah
setia.
9.
Mempunyai sifat sabar yang tinggi
10. Bersifat
“Al-‘Iffah”(suci hati,jiwa dan amal) dan “Al-Kiram” (bersifat pemurah dan tidak
bakhil).
11. Warak
dan zuhud
12. Jauh
dari sifat “Al-Mannu” (mengungkit) dan memperkatakan kebaikkan diri sendiri.
13. Memelihara
perkara-perkara yang dimuliakan Allah (Hurumatillah).
14. Kesejahteraan
hati, tidak melayani orang yang mengumpat dan mengadu domba antara sesame
manusia.
15. Keazaman,
tawakal dan tidak ragu.
16. Bersederhana
di dalam segala perkara
17. Menjauhi
sikap putus asa
Kesemua
akhlak dan sifat-sifat yang di sebutkan tadi perlu dimiliki oleh setiap pimpinan
samada pimpinan persatuan, politik, Negara dan sebagainya. Mereka berkewajipan
untuk menghiasi dirinya dengan sifat-sifat tersebut serta memeliharanya,
disamping memelihara akhlak islam secara keseluruhannya yang wajib ke atas
setiap muslim.
Sekarang kita tahu bahwa pemimpin itu adalah pribadi-pribadi unggul yang memiliki dua karakter asasi yaitu al’ilm dan al quwwat. Maka saatnya kita membedah dua karakter tersebut.
1. AL ‘ILM
Yang dimaksud dengan al-‘ilm (ilmu dan hikmah) tidaklah hanya terbatas pada al-tsaqafah (wawasan). Wa wasan hanyalah sarana menuju ilmu. Ilmu pada dasarnya adalah rasa takut kepada Allah. Karena itulah Allah berfirman,”Yang takut kepada Allah diantara para hamba-Nya hanyalah para ulama” (QS. Faathir: 28). Ibnu Mas’ud pun mengatakan,”Bukanlah ilmu itu dengan banyaknya riwayat, akan tetapi ilmu adalah rasa takut kepada Allah”.
Namun bagaimana rasa takut itu bisa muncul ? Tentu saja rasa itu muncul sesudah mengenal-Nya, mengenal keperkasaan-Nya, mengenal kepedihan siksa-Nya. Jadi ilmu itu tidak lain adalah ma’rifat kepada Allah. Dengan mengenal Allah, akan muncul integritas pribadi (al-‘adalat wa al-amanat) pada diri seseorang, yang biasa pula diistilahkan sebagai taqwa.
Jadi jelaslah, bahwa pemimpin organisasi da’wah adalah pribadi unggul yang “pembelajar”. Dalam bahasa Al Qur’an “ …kuunuu Robbaniyyiin bima kuntum tu’allimuunal kitaaba wabimaa kuntum tadrusuun (3:79)”. Pemahaman dan penguasaan aqidah, fikrah dan manhaj da’wah menjadi kewajiban dari karakter ini. Aspek manejemen dan kepemimpinan merupakan tuntutan tak terelakkan. Selebihnya ikhwah fillah kita bahas lebih dalam dalam karakter kedua yaitu al quwwat.
2. AL QUWWAT
Mihwar muassasi yang merupakan tangga menuju mihwar dauli, menuntut aktifis da’wah terutama para pemimpinnya untuk lebih serius melakukan “wa’aidduu lahum mas tatha’tum min Quwwat”, guna meningkatkan kualitasnya menjadi rijalud(qiyadah) da’wah, rijalul(qiyadah) ummah wa rijalud(qiyadah) daulah.
Nah menurut saya, ada 5 komponen dominan Al Quwwat yang saya sebut “Asasul khamsah/ the big five”yang bisa mengantarkan pemimpin organisasi da’wah menjadi GREAT LEADER (qiyadatud da’wah-qiyadatul ummah- qiyadatud daulah). 5 komponen dominan tersebut adalah :
2.a. Visioner
Ciri utama pemimpin visioner adalah keteguhannya dalam memegang prinsip (nilai-nilai imani) menjadikannya mampu melihat dengan tajam “big picture”, mampu memvisualisasikannya pada diri dan seluruh pengikutnya. Contoh spektakuler adalah keputusan Rasul untuk menerima perjanjian Hudaibiyah, Abu Bakar mengumpulkan Al Qur’an, dll. Sedangkan terhadap hal yang murunah (flexible secara syar’i) pemimpin visioner sangat “openness to experience”
CARA BERPIKIR TERBUKA, CENDERUNG…
Imaginatif dan kreatif
Lebih menyukai hal-hal baru (novelty) dan keragaman (variety)
Banyak pilihan dan minat
Mengutamakan hal-hal baru yang original
Sangat menghargai emosi
Cenderung fleksibel
CARA BERPIKIR “MUSEUM”, CENDERUNG…
Fokus pada “sekarang” dan “disini”, hal yang kasat mata
Lebih menyukai hal-hal yang rutin dan mekanistik
Sedikit pilihan dan minat
Menyukai hal-hal konvensional
Tidak anggap penting emosi
Cenderung dogmatik
2.b. Pemberani/ Enthusiasm/keterbukaan hati dan telinga (Courageness)
Pemimpin da’wah bekerja selalu dengan hati, terus melakukan terobosan-terobosan baru (inisiatif), dan berani mengambil resiko (risk taker). Contoh praktis pada fase sekarang adalah ; pengembangan organisasi, revitalisasi fungsi lembaga secara serius dan berkelanjutan serta dipastikan benar-benar sampai bawah berjalan semua prosesnya, penerapan ‘semacam penyaringan’ untuk calon-calon pemimpin baru. Demikian pula untuk yang ‘sudah terlanjur’ jadi pemimpin namun belum memenuhi kualifikasi diwajibkan untuk mengikuti pelatihan dengan sangat serius dan dipantau perkembangannya. Ciri lain bisa kita lihat pada bagan dibawah ini;
KETERBUKAAN HATI TINGGI, CENDERUNG…
terpola, metodologis
terorganisir, tertata ( secara bertahap)
menghargai waktu, tepat
dapat diandalkan
disiplin tinggi
ada dorongan/ motivasi kuat
persistensi
bergerak otomatis (self motivated)
KETERBUKAAN HATI RENDAH, CENDERUNG…
spontan, random
tak terorganisir, kacau
terlambat , tidak tepat waktu
kurang bertanggung jawab
semaunya
tidak berambisi
menunda-nunda, mengabaikan tugas
harus didorong-dorong
2.c. Ats- Tsiqah/ Extrovertness (Keterbukaan terhadap orang Lain)
Karakter ini sangat penting, sebagaimana disebutkan oleh Allah SWT. Dalam al Qur’an : “… aziizun ‘alaihi maa ‘anittum hariitsun ‘alaikum bil mu’miniina rouufur rohiim.” (QS. 9:128). Qiyadah da’wah memiliki pengaruh yang kuat, disebabkan karena kepeduliannya pada a’dho dan semua orang. Ia cukup peka terhadap setiap kesulitan a’dho’nya dan berempati pada mereka. Ia bekerja dengan hati dan penuh percaya diri.
Pemimpin yang berkarakter seperti ini akan selalu membangun paradigma KESALINGTERGANTUNGAN, yaitu; -. Dalam prinsip kepemimpinan antar pribadi – BERPIKIR MENANG/MENANG
-. Dalam prinsip komunikasi empatiknya – BERUSAHA MAU MENGERTI DULU BARU DIMENGERTI
-. Dalam prinsip kerjasama kreatifnya – WUJUDKAN SINERG
KETERBUKAAN TINGGI, CENDERUNG…
senang berkawan, bekerja dalam tim
senang mendatangi
lugas
mengukir ‘kesenangan’
tertantang dengan emosi positif
berenergi, bergairah
aktif dalasenang berkawan, bekerja dalam tim
senang mendatangi
lugas
mengukir ‘kesenangan’m pembicaraan
percaya orang lain
percaya diri, penuh keberanian
KETERBUKAAN RENDAH, CENDERUNG…
senang menyendiri
enggan mendatangi orang
menjadi sangat pribadi
bukan pengukir’kesenangan’
datar, kurang “menggigit”
ritme “santai”
pasif, diam
curiga pada orang lain
takut berlebihan
2.d. Al Wafa’/ Keterbukaan Terhadap kesepakatan (Agreeableness)
Pembaharuan, pertumbuhan dan perkembangan membutuhkan sekian banyak kesepakatan-kesepakatan, keputusan-keputusan. Disinilah tanggung jawab pemimpin dipertaruhkan “… wakullukum mas’uulun ‘an Ra’iyyatihi…”. Pemimpin bertanggung jawab besar untuk mengawal dan memastikan diri berkomitmen tinggi untuk merealisasikannya, demikian pula pemimpin-pemimpin dibawahnya (kabid, kadep, kadiv, kabag, kabiro, dll.).
KETERBUKAAN TINGGI, CENDERUNG…
komitmen dengan kesepakatan-kesepakatan
mempercayai
mau melimpahkan wewenang
kooperatif
suka memberi, bersahabat
mau menerima
siap berkorban
KETERBUKAAN RENDAH, CENDERUNG…
mengabaikan kesepakatan
skeptis ( ragu-ragu)
arogan
enggan bekerja sama
menolak/ kasar
agresif
menghindar/ enggan berkorban
2.e. Istiqamah/ Kegigihan terhadap tekanan-tekanan
Salah satu unsur terpenting dalam organisasi da’wah adalah Istimrariyatut Tarbiyyah. Tarbiyah ini bagaikan ibu bagi organisasi da’wah yang akan melahirkan futuhat di bidang-bidang yang lainnya. Tarbiyahlah yang melahirkan futuhat di bidang siyasi ( legislatif ataupun eksekutif, di berbagai tingkatannya), futuhat di bidang sosial, dll. Karakter pemimpin yang paling dibutuhkan untuk menjaga istimrariyatut tarbiyah ini adalah Istiqamah/ Kegigihan terhadap berbagai tekanan, misalnya dominasi/tekanan politik, dominasi/ tekanan ekonomi, social, dll. Ciri-ciri pemimpin yang berkarakter seperti ini adalah;
KEGIGIHAN TINGGI
kalem, kenyal
tidak takut
tidak emosional
terkendali
resisten terhadap godaan
tidak mudah cemas
KEGIGIHAN RENDAH
mudah bersedih
pencemas, gelisah
mudah marah, tak terkendali
ekspresif
mudah tergoda(impulsif)
sering nerveous
Dengan karakter ini, dalam fase apapun, mihwar apapun, di bawah tekanan dan acaman seperti apapun niscaya pemimpin organisasi da’wah tetap mampu mengawal ummat dengan da’wah sampai pada tujuan asasinya dengan tetap pada relnya yaitu mardhatillah/ ridha Allah swt( lillah-ma’alloh-ilalloh).
PENUTUP
Apabila kriteria kepimpinan Islam
dijadikan syarat utama dalam memilih pemimpin, maka Keizzahan Islam itu akan
terserlah dalam Pemerintahan Negara secara praktikal.
Saidina Umar RA berkata: "Kita adalah kaum yang diberi kemuliaan dengan Islam, maka sesiapa yang mencari selain daripada Islam, Allah akan memberi kehinaan kepadanya."
Saidina Umar RA berkata: "Kita adalah kaum yang diberi kemuliaan dengan Islam, maka sesiapa yang mencari selain daripada Islam, Allah akan memberi kehinaan kepadanya."
Mauqaqis Gabenor Mesir mengakui
kehebatan kepimpinan Islam apabila melihat keperibadian tentera Amru bin Al Ash
yang diutus kepadanya : " Demi Tuhan, kalau demikian sikap mereka,
walaupun gunung menghalang cita-cita, namun mereka tetap dapat meruntuhkannya
juga. Sesungguhnya tidak ada sesiapapun yang sanggup berhadapan dengan kaum
yang sedemikian."
Sabda Rasulullah s.a.w yang
bermaksud, "Pemimpin yang paling baik ialah mereka yang datang menemui
para Ulama` dan Ulama` yang paling jahat ialah mereka yang datang menemui para
Pemimpin (ulama`pengampu pimpinan)." (maksud hadis)
RUJUKAN
1.
Al-Quran al-Karim
2.
Kitab Al-Qaidu al-Qudwah ‘ala Toriqu
ad-Da’wah oleh Mustafa Masyhur
3.
Kitab al-Qiyadah al-Muasarah oleh
Jamal Hasan Sa’ad Madiy
4.
Kitab al-Umm Imam as-Syafi’e jilid 7
5.
Sohih Bukhari dan Muslim
6.
Kitab Feqh Perbandingan oleh Ustazah
Dr. Kauthar Kamil Ali dan Dr. Ali ‘Abduh Muhammad Ali.
7.
Kitab Al-Sultah Al-Tanfiziyyah fi
biladi Al-Islam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan