AL FADHIL USTAZ MUHAMAD NAJIB SANURI

AL FADHIL USTAZ MUHAMAD NAJIB SANURI
AL FADHIL USTAZ MUHAMAD NAJIB SANURI

Isnin, 4 Februari 2013

KALIMAH ‘ALLAH’ : ALLAH untuk semua Makhluknya

ISU KALIMAH ‘ALLAH’ : ALLAH untuk semua Makhluknya



ISU KALIMAH ‘ALLAH’ : ALLAH FOR ALL


Sesuatu hukum dalam Islam, memerlukan kepada dalil. Jika mahu dikatakan boleh, dimanakah dalilnya? Dan jika mahu dikatakan tidak boleh, dimanakah dalilnya?

Dalam manhaj istinbat, Imam Ghazali tidak sealiran kaedah dengan Imam Abi Walid Al-Baji. Manhaj Imam Ghazali, sebarang pengistinbatan terhadap kewujudan sesuatu hukum, memerlukan kepada dalil, tetapi dalam menyatakan sesuatu itu tiada hukum, maka ia tidak perlu kepada dalil. Manhaj ini berbeda dengan Imam Abi Walid Al-Baji yang menyatakan, mengistinbatkan hukum dan menyatakan tiada hukum, kedua-duanya perlu kepada dalil.

Walaubagaimana pun, dalam isu menyebut kalimah Allah bagi non Muslim, Apakah dibenarkan atau tidak, ia memerlukan kepada dalil dalam menyatakan keizinannya. Adapun jika kita adalah golongan yang mengatakan tidak boleh, dalam manhaj Imam Ghazali, tidak perlu didatangkan dalil, bahkan sudah memadai dikatakan tidak boleh jika tidak didapati langsung dalil-dalil yang membenarkannya.

KALIMAH ALLAH

Kalimah Allah adalah kalimah ”rahmat” sekelian Alam. Allah SWT adalah tuhan yang bukan sekadar disembah oleh Orang islam, sebaliknya wajib disembah juga oleh orang-orang selain beragama Islam. cumanya, tafsiran bagi kalimah Allah itu pelbagai dikalangan manusia.

Bagi mereka yang beragama Islam, Allah itu merujuk kepada tuhan yang esa. Adapun bagi mereka yang beragama kristian, ia merujuk kepada triniti. Begitu pula yahudi, merujuk kepada tuhan bapa kepada Uzair.

Justeru, dalam isu penggunaan kalimah Allah bagi non Muslim, apakah ia dibenarkan atau tidak? Apa yang dapat kita perhatikan, banyak nas-nas Al-Quran, dan hadis yang membenarkan penggunaan kalimah Allah, berbanding nas-nas Quran dan Hadis yang melarangnya.

Pertama : Surah Al-Ankabut : 61

وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ

Maksudnya;
“Dan sesungguhnya jika kamu tanyakan kepada mereka: "Siapakah yang menjadikan langit dan bumi dan menundukkan matahari dan bulan?" Tentu mereka akan menjawab: "Allah", maka betapakah mereka (dapat) dipalingkan (dari jalan yang benar)”

(Surah Al-Ankabut : 61)

Ayat ini, dengan jelas orang bukan Islam menjawab “Allah” dikala ditanya oleh Nabi SAW tentang siapa pencipta langit dan bumi. Selepas menyebut kalimah Allah oleh orang bukan Islam ini, Allah tidak pernah menyuruh Nabi SAW menyerang atau menghalang mereka daripada menyebut kalimah “Allah” tersebut.

Kedua : Surah Al-Ankabut : 63

وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ نَزَّلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ مَوْتِهَا لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ

Maksudnya;
“Dan sesungguhnya jika kamu menanyakan kepada mereka: "Siapakah yang menurunkan air dari langit lalu menghidupkan dengan air itu bumi sesudah matinya?" Tentu mereka akan menjawab: "Allah", Katakanlah: "Segala puji bagi Allah", tetapi kebanyakan mereka tidak memahami(nya)”

(Surah Al-Ankabut : 63)

Sama juga dengan ayat ini, ia mempunyai maksud yang sama dengan ayat di atas. Bahkan, di akhir ayat ini, Allah menyatakan kepada Muhammad agar mengucapkan syukur terhadap apa yang orang bukan Islam sebutkan – iaitu menyebut kalimah Allah. cumanya, Allah memerli mereka dengan alasan mereka tidak menggunakan akal dengan sihat disebalik pengakuan Allah sebagai tuhan yang menurunkan air daripada langit dan menumbuhkan tumbuh-tumbuhan daripada bumi.

Ketiga : Surah Al-Haj : 40

وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا

Maksudnya;
“Dan sekiranya Allah tiada menolak (keganasan) sebagian manusia dengan sebagian yang lain, tentulah telah dirobohkan biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah ibadat orang Yahudi dan masjid- masjid, yang di dalamnya banyak disebut nama Allah”

(Surah Al-Haj : 40)

Dalam ayat ini, Allah SWT menyebut bahawa rumah-rumah ibadat yang menyebut kalimah Allah ini, bukan hanya digunakan di masjid-masjid sahaja, bahkan digunakan juga di rumah-rumah ibadat agama selain Islam, seperti gereja dan biara yahudi. Ia merupakan satu pengi’tirafan dari Allah, atas keizinan bagi non Muslim menggunakan kalimah Allah dalam peribadatan mereka.

Keempat : Dalam Sahih Muslim, Nabi SAW bersabda;

لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى لَا يُقَالَ فِي الْأَرْضِ اللَّهُ اللَّهُ

Maksudnya;
“Tidak akan berlaku kiamat, melainkan tidak ada lagi di bumi orang menyebut, Allah, Allah [1]

Dalam bahasa arab, kalimah ‘assa’ah’ yang diterjemah sebagai ‘kiamat’. Ia juga boleh diterjemah sebagai ‘kebinasaan’. Hal ini merujuk kepada hadis bahawa Nabi SAW bersabda;

فَإِذَا ضُيِّعَتْ الْأَمَانَةُ فَانْتَظِرْ السَّاعَةَ قَالَ كَيْفَ إِضَاعَتُهَا قَالَ إِذَا وُسِّدَ الْأَمْرُ إِلَى غَيْرِ أَهْلِهِ فَانْتَظِرْ السَّاعَةَ

Maksudnya;
“apabila amanah dikhianati, maka tunggulah kebinasaan”

Ditanya, ”bagaimana amanah dikhianati?”

”apabila diberikan sesuatu urusan itu kepada orang yang bukan ahlinya, maka tunggulah kebinasaan” Jawab Nabi SAW ringkas tapi padat[2].

Daripada ini, kita fahami bahawa kebinasaan akan berlaku, jika tiada lagi manusia yang menyebut kalimah Allah atas muka bumi. Dalam hadis ini, tidak pernah wujud satu pengkhususan bahawa keizinan menyebut kalimah Allah ini hanya khusus kepada orang islam sahaja.

Justeru, dari segala dalil-dalil yang dikemukakan ini, difahami bahawa tidak ada larangan dari Islam bahawa orang bukan islam tidak dibenarkan menyebut kalimah Allah. Bahkan, yang wujudnya adalah, nas sendiri memberikan keizinan untuk disebut kalimah Allah bagi orang bukan Islam.

Bahkan, ini dikuatkan lagi sirah Nabawiyyah, yang mana di awal-awal dakwah Nabi SAW, kalimah Allah sudah digunakan oleh orang-orang quraish ketika itu. apabila kedatangan Islam, nabi SAW tidak pernah menghalang atau melarang orang-orang Quraish daripada menyebut kalimah Allah. Malahan, apa yang dilakukan oleh Nabi SAW adalah, baginda SAW memberi penerangan yang betul terhadap maksud kalimah Allah dari sudut yang betul.

Perlu diingat, Nabi SAW datang ketika itu, bukan menghalang dari mereka memggunakan kalimah Allah, tetapi Nabi SAW datang memberi penerangan yang betul terhadap maksud kalimah Allah itu sendiri. Inilah tugas nabi, yang wajib dicontohi oleh seluruh umat-umatnya.

ISYKAL DAN JAWAPAN

Pertama :

Mengizinkan non muslim menggunakan kalimah Allah dapat melahirkan keraguan umat Islam terhadap maksud kalimah Allah SWT.

Jawapan;

Penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam, sepatutnya tidak difikirkan sebagai ruang non Muslim untuk meragukan umat Islam. bahkan, yang wajib difikirkan oleh umat Islam adalah, bagaimana kalimah Allah ini dijadikan sebagai kalimah yang sering disebut oleh non Muslim, kemudian diberikan kefahaman kepada mereka tentang maksud sebenar terhadap kalimah Allah yang mereka sebut itu. dan inilah, yang telah dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW dalam dakwah di marhalah Makkiyyah dahulu.

Kedua:

Lebih baik menghalang dari mereka menggunakan kalimah Allah, kerana ia dibawah maksud ”sad Az-Zarai’”

Jawapan;

Kaedah ”sad Az-Zarai’” digunakan untuk menutup sebarang ruang-ruang yang boleh membawa kepada haram. Adapun dalam kes non Muslim menggunakan kalimah Allah, ia merupakan ruang untuk mendekatkan non Muslim terhadap kefahaman maksud ”Allah”.

Ketiga:

Ramai orang Islam pada hari ini yang lemah aqidah, justeru, dibimbangi mereka terpengaruh dengan agama non Muslim, apabila mereka dibenarkan menggunakan kalimah ”Allah”

Jawapan;

Apabila lemah aqidah, maka perkara yang perlu dilakukan adalah, perkuatkan aqidah mereka. berikan kefahaman kepada mereka tentang aqidah yang sahihah.

Tindakan melarang penggunaan kalimah ”Allah” dari kalangan Non Muslim dalam usaha hendak menyelamatkan aqidah orang Islam, merupakan dakwaan yang terlalu dangkal. Ini kerana, tindakan tersebut samalah seperti doktor yang memberi ubat pening kepala kepada pesakit yang sedang sakit perut.

Keempat:

Tindakan non Muslim yang kini baru sahaja mahu menuntut mahu menggunakan kalimah Allah terkandung agenda tersembunyi

Jawapan:

Apakah wujud agenda tersembunyi atau tidak, ia bukan isu yang wajar dibangkitkan. Apa yang pasti, Nabi SAW ada bersabda;

فَإِنَّ لِصَاحِبِ الْحَقِّ مَقَالًا

Maksudnya;
”Sesungguhnya orang yang ada hak, hendaklah diberikan ruang untuk dia bercakap[3]

Justeru, dalam isu menggunakan kalimah ”Allah” bagi orang bukan islam, ia merupakan hak yang dibenarkan dalam agama mereka. justeru, hak ini hendaklah diberikan kepada mereka. jika mereka mahu menuntut hak itu, wajib diberikan ruang kepada mereka bersuara dalam menyatakan hak mereka.

Adapun sekiranya benar wujud agenda tersembunyi tersebut, maka ia perlu dihadapi dengan segala kebijaksanaan. Bukannya dengan melarang terus mereka daripada bersuara. Kerana, tindakan sebegitu akan memberi gambaran buruk terhadap Islam di mata-mata non Muslim.

KESIMPULAN

Secara asasnya, tindakan membenarkan kalimah Allah kepada Non Muslim bukanlah perkara yang dilarang dalam syarak, sama ada menerusi Al-Quran, atau Hadis nabi SAW.

Sebagai umat Islam, keizinan terhadap non Muslim dalam menggunakan kalimah Allah ini, sewajibnya diambil kesempatan dalam memberi penjelasan dan penerangan yang sebenar terhadap maksud kalimah “Allah” itu sendiri. Kerana, inilah yang sebenarnya dilakukan oleh Nabi SAW.

Tindakan melarang mereka dari menggunakan kalimah Allah, ia merupakan satu tindakan yang boleh melahirkan gambaran buruk terhadap Islam di mata-mata non Muslim, yang sudah pasti, ia tidak memberi keuntungan kepada Islam sedikit pun.

jika mahu difikirkan balik, mengapa tidak dijadikan kalimah “Allah” ini sebagai cara untuk melahirkan penyatuan manusia di seluruh dunia.
“ALLAH FOR ALL”


Allah Tuhan Semua Tapi Hanya Orang Islam Yang MenyembahNya
Photobucket

Agak lewat untuk saya memberikan pandangan di dalam isu penggunaan kalimah Allah ini. Mungkin juga tidak begitu popular sekarang sebab rakyat Malaysia dalam sehari dua ini lebih menumpukan perhatian kepada perbicaraan kes tuduhan liwat Datuk Seri Anwar. Ditambah dengan sudah terlalu banyak tulisan yang mengulas isu ini samada dari pihak penyokong atau pihak yang tidak membenarkan.

Bolehkah orang bukan Islam menggunakan kalimah Allah? Apa maksudnya? Saya kurang faham, lalu ingin bertanya dan membuat andaian …



Adakah maksudnya orang bukan Islam ingin kata yang mereka yakin bahawa Allah adalah Tuhan sekelian alam dan tuhan-tuhan yang mereka sembah adalah sekutu Allah? Mereka yakin Allah adalah Tuhan Yang Maha Agong tetapi mereka tidak mahu menyembahNya tapi hanya mahu menyembah tuhan-tuhan mereka yang pelbagai? Lalu Tuhan Yang Maha Agong itu mereka namakan Allah, manakala yang lain ada nama masing-masing?

Atau, adakah maksudnya mereka kata bahawa tuhan yang mereka sembah (Yesus, dewa Siwa, Brahman dan sebagainya) itu namanya Allah dalam bahasa Melayu? Dengan erti kata lain, yang tergantung di palang salib itu Allah, yang duduk di atas kuil itu juga Allah, yang ada banyak tangan itu juga Allah?

Yang mana satu yang sedang diperbincangkan oleh orang Malaysia sebenarnya? Yang kata boleh tu, boleh yang mana satu? Bila orang bukan Islam minta mereka pun boleh guna kalimah Allah, mereka maksudnya yang mana satu? Penggunaan nama Allah di dalam majalah Herald Catholic secara khusus, apa maksudnya?

Kalau yang dimaksudkan oleh mereka adalah Allah yang mencipta langit dan bumi dan segala isinya, lalu mereka pun nak sebut-sebut kalimah Allah …. silakan. Saya tidak ada masalah di situ.

Tapi kalau yang dimaksudkan adalah yang digantung di atas salib dan yang duduk di dalam kuil itulah yang mereka nak namakan Allah, saya ada banyak bangkangan di situ.

Betulkah di dalam al-Quran ada ayat yang membenarkan orang bukan Islam menamakan tuhan mereka Allah?

Saya cuba mencari-cari hujah orang-orang yang membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam. Saya dapati hujah mereka berlegar di sekitar beberapa potong ayat al-Quran:

Al-Ankabut: 61-63


(Dan sesungguhnya jika Engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “Siapakah yang menciptakan langit dan bumi, dan yang memudahkan matahari dan bulan (untuk faedah makhluk-makhlukNya)?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. maka bagaimana mereka tergamak dipalingkan (oleh hawa nafsunya daripada mengakui keesaan Allah dan mematuhi perintahNya)? Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya dan menyempitkan (rezeki itu) baginya; Sesungguhnya Allah Maha mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. Dan sesungguhnya jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “Siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu ia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Ucapkanlah (Wahai Muhammad): “Alhamdulillah” (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak memahami (hakikat Tauhid dan pengertian syirik).”

Lokman: 25


“Dan sesungguhnya jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “Siapakah yang menciptakan langit dan bumi?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Ucapkanlah (Wahai Muhammad): “Alhamdulillah” (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka Yang demikian – tidak mengingkari Allah), bahkan kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat Tauhid dan pengertian syirik).”

Az-Zumar: 38


“Dan demi sesungguhnya! jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “Siapakah yang mencipta langit dan bumi?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Katakanlah (kepada mereka): “Kalau demikian, Bagaimana fikiran kamu tentang yang kamu sembah yang lain dari Allah itu? jika Allah hendak menimpakan daku dengan sesuatu bahaya, dapatkah mereka mengelakkan atau menghapuskan bahayanya itu; atau jika Allah hendak memberi rahmat kepadaku, dapatkah mereka menahan rahmatNya itu?” Katakanlah lagi: “Cukuplah bagiku: Allah (yang menolong dan memeliharaku); kepadaNyalah hendaknya berserah orang-orang Yang mahu berserah diri.”

Az-Zukhruf: 87


“Dan demi sesungguhnya! jika Engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: “Siapakah yang menciptakan mereka?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah!”. (jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan (dari menyembah dan mengesakanNya)?”

Saya mentelaah beberapa tafsir, tidak ada yang menyebutkan bahawa kalimah Allah digunakan oleh orang bukan Islam sejak dahulu kala lagi untuk merujuk kepada tuhan mereka. Sebaliknya ayat-ayat di atas menunjukkan celaan Allah kepada orang-orang yang tidak beriman yang menyebut Allah di lidah tetapi hati tidak beriman bahkan mensyirikkan Allah.

Apa yang ditunjukkan oleh ayat-ayat di atas adalah satu dialog antara Rasulullah s.a.w. dan orang-orang yang tidak beriman. Berakhir dengan pengakuan bahawa Allah yang mencipta mereka, Allah yang mencipta langit dan bumi, Allah yang menurunkan hujan dan sebagainya. Tetapi tidak ditunjukkan sebutan kalimah Allah sebagai budaya orang-orang yang tidak beriman pada masa itu. Yang ditunjukkan tidak lebih daripada orang-orang yang tidak beriman menyebut kalimah Allah di bibir mereka ketika dialog berlangsung dan Allah mempersoalkan keikhlasan mereka menyebut kalimah tersebut.

Satu lagi ayat yang kadang-kadang dijadikan hujah juga adalah firman Allah di dalam surah al-Hajj; ayat 40 yang bermaksud:


“Iaitu mereka yang diusir dari kampung halamannya dengan tidak berdasarkan sebarang alasan yang benar, (Mereka diusir) semata-mata kerana mereka berkata: “Tuhan Kami ialah Allah”. dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang pencerobohan setengahnya yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani), dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak padanya dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong agamanya (agama Islam); Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.”

Persoalan pertama tentang ayat ini, gantinama ‘fiha’ (yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak padanya) itu merujuk kepada apa? Ulamak berselisih pandangan. Saya lebih cenderung kepada pendapat Ibnu Abbas, Imam ar-Razi dan satu pendapat di dalam tafsir Ibnu Kathir yang mengatakan gantinama itu merujuk kepada masjid sahaja.

Ada pendapat yang mengatakan ia merujuk kepada semua tempat ibadah tersebut. Jadi persoalan seterusnya, tempat-tempat ibadah yang disebutkan di dalam ayat tersebut adakah merujuk kepada kuil sekarang, atau gereja sekarang, atau apa-apa rumah ibadah bukan Islam sekarang?

Al-Hasan berkata:


“Yang dimaksudkan dengan tempat-tempat ibadah yang disebutkan adalah tempat-tempat ibadah orang-orang yang beriman walau pun dinamakan dengan nama-nama yang berbeza.”

Az-Zajjaj pula berkata:


“Kalaulah tidak Allah mendorong sebahagian menentang pencerobohan golongan lain, akan musnahlah pada setiap syariat seseorang Nabi tempat di mana mereka solat. Kalaulah bukan kerana itu akan musnahlah gereja, tempat orang beriman mengerjakan solat di zaman Nabi Musa a.s., akan musnahlah rumah ibadah di zaman Nabi Isa a.a. dan akan musnahlah masjid di zaman Nabi kita, Muhammad s.a.w.”

Dengan itu, pendapat yang kuat mengatakan bahawa rumah-rumah ibadah yang disebut nama Allah dengan banyaknya adalah rumah-rumah ibadah orang-orang beriman sebelum zaman penyelewengan agama-agama langit. Bukan rumah-rumah ibadah yang dijadikan tempat ibadah oleh orang-orang yang tidak beriman.

Di dalam Bible Arab telah digunakan kalimah Allah?

Maaf, saya tidak mengiktiraf Bible yang telah diselewengkan. Kalau pun betul ada kalimah Allah di dalam Bible Arab dan telah dipakai sejak sekian lama, ia tidak akan mengubah hakikat syarak. Kaedah fiqh mengatakan ‘al-Urfu al-fasid la yughayyiru haqiqat as-Syar’ie’ uruf yang fasid (adat kebiasaan dalam hidup yang telah rosak) tidak akan mengubah hakikat syarak. Syarak ada neracanya yang tersendiri. Bible tidak turun dalam Bahasa Arab. Bahasa Arab itu adalah terjemahan dari Bible asal.

Di Indonesia dah lama guna, tidak ada masalah pun?

Itu hal orang Indonesia. Kita orang Malaysia. Di Indonesia, nyanyian ketuhanan dalam gereja pun dipanggil selawat. Doa-doa mereka dipanggil zikir. Kita nak Malaysia jadi begitu ke? Di Indonesia ada gereja yang letakkan nama Allah di atasnya. Cuba lihat gambar di bawah:

Gereja di Jawa

Adakah kita nak perkara yang sama berlaku kepada negara kita?

Di Indonesia juga mereka sebarkan risalah yang saya letakkan di bawah ini. Risalah ini adalah satu risalah yang asalnya dalam Bahasa Inggeris dan diterjemahkan ke dalam Bahasa Indonesia. Saya mendapatkannya dari seorang rakan Melayu di Australia yang dihubungi oleh gerakan Kristianiasasi di Australia untuk kononnya melakukan proof read ke atas artikel yang diterjemah.

Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket

Adakah kita dengan sengaja memang mahu risalah seumpama ini sampai ke tangan anak-anak kita di sekolah rendah ketika mereka sedang menunggu bas sekolah? Adakah kita memang mahu orang Islam di Malaysia setoleransi itu? Adakah memang itu arahan agama kita?

Hari ini orang Kristian minta guna kalimah Allah dan kita beri. Lepas ni orang-orang Hindu pula minta namakan tuhan-tuhan mereka sebagai Allah dan kita beri lagi. Lepas tu mereka minta guna kalimah masjid. Lepas tu musolla. Lepas tu baitullah. Lepas tu zikir, selawat, doa (mungkin juga ma’thurat), tahajjud, sejadah, kuliah, tazkirah dan sebagainya. Boleh saudara bayangkan apa yang berlaku lepas tu?

Saya amat berharap agar semua orang Islam peka dan sensitif dengan isu ini. Kita tidak menuduh niat, tetapi kita berjaga-jaga berdasarkan petunjuk zahir. Apa yang diminta oleh mereka tidak sama dengan apa yang disembunyikan dalam hati mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan