بسم الله الرحمن الر حيم
إن
الحمد لله نحمده تعالى ونستعينه ونستغفره ، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات
أعمالنا ، من يهديه الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له ، واشهد أن لا إله إلا
الله وحده لا شريك له ، واشهد أن محمد عبده ورسوله
{يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلا تَمُوتُنَّ
إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُون} سورة: آل عمران
– الآية: 102
OLEH:AL FADHIL USTAZ MUHAMAD NAJIB SANURI
9 Kesesatan Syi’ah Imamiyah
1. Sikap Syiah terhadap Al Quran.
Sikap mereka terhadap Al Quran seperti
yang telah saya jelaskan berulang-ulang kali bahawa mereka tetap percaya
dengan Al Quran yang kita hafal. Mereka berkeyakinan bahawa Al Quran
adalah firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Mashaf yang dicetak di Iran
dengan mashaf yang dicetak di Mekah, Madinah dan Kaherah adalah sama. Al
Qur an ini dihafal oleh anak-anak Iran di sekolah-sekolah agama
(madrasah / sekolah pondok) di sana. Para ulama Iran juga memetik
dalil-dalil Al-Qur an di dalam masalah pokok-pokok dan furu di dalam
ajaran Syi’ah yang telah ditafsirkan oleh para ulama mereka di dalam
kitab-kitabnya. Namun masih tetap ada di antara mereka yang berkata,
“Sesungguhnya Al Quran ini tidak lengkap. Kerana ada beberapa Surah dan
ayat yang dihilangkan dan akan dibawa oleh Al Mahdi pada saat dia muncul
dari persembunyiannya. ”
Mungkin saja sebahagian besar ulama mereka tidak mempercayai hal ini. Malangnya mereka tidak mengkafirkan orang yang telah mengatakan hal di atas. Inilah sikap yang sangat berbeza dengan sikap Ahlu Sunnah, iaitu barangsiapa yang meyakini telah berlaku penambahan dan pengurangan terhadap Al Qur `an, maka dengan tidak ragu lagi, kami akan cap dia sebagai orang kafir.
Mungkin saja sebahagian besar ulama mereka tidak mempercayai hal ini. Malangnya mereka tidak mengkafirkan orang yang telah mengatakan hal di atas. Inilah sikap yang sangat berbeza dengan sikap Ahlu Sunnah, iaitu barangsiapa yang meyakini telah berlaku penambahan dan pengurangan terhadap Al Qur `an, maka dengan tidak ragu lagi, kami akan cap dia sebagai orang kafir.
Padahal keyakinan seperti ini terdapat
di dalam kitab-kitab rujukan mereka, seperti Al Kaafiy yang setanding
dengan kitab Shahih Al Bukhari bagi Ahlu Sunnah. Kitab ini telah dicetak
dan diterjemahkan lalu didistribusikan ke seluruh dunia tanpa ada
penjelasan apa-apa di dalamnya. Ada pepatah di masyarakat, “Orang yang
diam terhadap kebatilan, sama dengan orang yang memperkatakannya.”
2. Sikap Syiah terhadap As-Sunnah
Definisi As Sunnah menurut Ahlu Sunnah
adalah sunnah Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi wa Sallam yang telah
dimaksum oleh Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan Dia perintahkan umat Islam
untuk mentaati beliau di samping taat kepada-Nya.
Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman,
“Katakanlah,” Taatlah kepada Allah dan taatlah kepada Rasul; jika kamu
berpaling, maka sesungguhnya kewajipan Rasul (Muhammad) itu hanyalah apa
yang dibebankan kepadanya, dan kewajipan kamu hanyalah apa yang
dibebankan kepadamu. Jika kamu taat kepadanya, nescaya kamu mendapat
petunjuk, “(Surah An-Nur [24]: 54). “Dan taatlah kepada Rasul
(Muhammad), agar kamu diberi rahmat,” (Surah An-Nur [24]: 56). “Wahai
orang-orang yang beriman! Taatilah Allah dan taatilah Rasul (Muhammad),
dan Ulil Amri (pemegang kuasa) di antara kamu. Kemudian, jika kamu
berbeza pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah kepada Allah (Al
Qur’an) dan Rasul (sunnahnya), “(Surah An-Nisa [04]: 59). “Katakanlah
(Muhammad),” Taatilah Allah dan Rasul. Jika kamu berpaling, ketahuilah
bahawa Allah tidak menyukai orang-orang kafir, “(QS Ali Imran [03]: 32).
“Barangsiapa mentaati Rasul (Muhammad), maka sesungguhnya dia telah
taat kepada Allah. Dan sesiapa berpaling (dari ketaatan itu), maka
(ketahuilah) Kami tidak mengutusmu (Muhammad) untuk menjadi penjaga
mereka, “(Surah An-Nisa [04]: 80). “Dan tidaklah yang diucapkannya itu
(Al-Quran) menurut keinginannya. Tidak lain (Al-Quran itu) adalah wahyu
yang diwahyukan (kepadanya), “(Surah An-Najm [53]: 3-4) dan ayat-ayat
yang lain.
Akan tetapi batasan As Sunnah menurut
Syiah adalah sunnah Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi wa Sallam dan para
imam mereka yang maksum. Maksudnya, sunnah merangkumi bukan hanya sunnah
Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi wa Sallam melainkan juga sunnah kedua
belas imam mereka. Imam mereka yang 12 orang tersebut wajib ditaati
sebagaimana taat kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan Rasul-Nya yang
dikuatkan dengan wahyu. Mereka telah menambah perintah Al Qur `an untuk
taat kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan Rasul-Nya iaitu agar taat
kepada makhluk yang Allah Subhanahu Wa Ta’ala sendiri tidak
memerintahkannya. Lebih dari itu, kita mengkritik Syiah kerana telah
meriwayatkan sunnah dari orang-orang yang tidak tsiqah (dipercayai)
kerana tidak memenuhi unsur keadilan dan kesempurnaan hafalan.
Oleh kerana itu, kitab-kitab rujukan
Ahlu Sunnah tidak diterima oleh mereka. Mereka tidak mahu menerima kitab
Shahih Bukhari, Muslim dan Kutub Sittah yang lain, tidak mahu menerima
kitab Al Muwatha, Musnad Ahmad dan kitab-kitab yang lain.
3. Sikap Syiah terhadap Para Sahabat
Pandangan negatif mereka terhadap para
sahabat merupakan pokok dan dasar ajaran Syiah. Sikap mereka itu adalah
keturunan dari pokok ajaran mereka yang meyakini bahawa, Rasulullah
Shalallahu ‘Alaihi wa Sallam telah berwasiat jika beliau wafat, maka Ali
bin Abi Talib adalah pengganti beliau. Akan tetapi para sahabat
menyembunyikan wasiat ini dan mereka merampas hak Ali ini secara zalim
dan terang-terangan. Para sahabat telah berkhianat terhadap Rasulullah
Shalallahu ‘Alaihi wa Sallam yang menjadi wasilah mereka mendapatkan
petunjuk dan mereka hidup di zaman beliau untuk menolongnya walaupun
dengan nyawa dan segala yang mereka miliki.
Yang menghairankan, apakah mungkin para
sahabat bersekongkol untuk melakukan hal ini, sementara Ali Radhiyallahu
‘Anh-sang pemberani-hanya boleh diam sahaja tidak berani mengumumkan
haknya ini. Justeru Ali malah ikut membaiat Abu Bakar, Umar dan kemudian
Uthman. Ali tidak berkata kepada salah seorang dari mereka itu,
“Sesungguhnya aku mempunyai wasiat dari Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wa
Sallam. Akan tetapi, mengapa kamu bersikap seolah-olah tidak tahu?
Mengapa kamu hanya berbincang dengan enam orang sahaja dan kamu
menyibukkan diri kamu sendiri? Siapakah orangnya yang harus memilih
sedangkan umat Islam telah menetapkan hal ini dengan wasiat Rasulullah
Shalallahu ‘Alaihi Wa Sallam? “Mengapa Ali tidak mahu menjelaskan hal
ini? Kemudian, jika memang Al Hasan bin Ali benar-benar telah tercatat
sebagai khalifah selepas Ali kerana ada wasiat Rasulullah Shalallahu
‘Alaihi Wa Sallam, tapi mengapa justru Al Hasan mengalah dan memberikan
jawatan khalifah ini kepada Mu’awiyah? Mengapa Al Hasan melakukan hal
ini, padahal ini merupakan perintah dari Allah Subhanahu Wa Ta’ala? Dan
mengapa justeru Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi wa Sallam di dalam
hadisnya (hadis ramalan Rasulullah Shalallahu’ Alaihi Wa Sallam) memuji
sikap Al Hasan ini?
Soalan ini tidak boleh dijawab sama sekali oleh mereka.
Inilah tuduhan palsu mereka terhadap
para sahabat yang tidak terbukti. Keterangan mereka ini sangat
bertentangan dengan keterangan yang Allah Subhanahu Wa Ta’ala sebutkan
di dalam beberapa Surah Al Qur `an. Seperti di akhir Surah Al Anfal,
Surah At-Taubah, Surah Al Fath di pertengahan di akhirnya, Surah Al
Hasyr dan Surah-Surah yang lain.
Demikian pula As Sunnah telah memuji
para sahabat baik secara umum mahupun secara khusus. Juga zaman mereka
itu dianggap sebagai sebaik-baik zaman setelah Rasulullah Shalallahu
‘Alaihi Wa Sallam.
Juga apa yang dicatat oleh sejarah
tentang mereka. Mereka adalah orang-orang yang telah menghafal Al Qur
`an dan dari mereka lah umat menukilnya. Mereka juga adalah orang-orang
yang telah menukil As Sunnah dan menyampaikan apa yang mereka nukil dari
Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi wa Sallam baik perkataan, perbuatan
mahupun persetujuan beliau kepada umat ini.
Mereka juga adalah orang-orang yang
telah melakukan futuh (pembebasan negeri lain dengan damai) dan
membimbing umat ini menuju tauhid Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan risalah
Islam. Mereka juga telah mempersembahkan kepada bangsa-bangsa yang
dibebaskannya contoh-contoh teladan Qur’an yang dijadikan sebagai
panduan.
4.Imamah Ali dan Keturunannya yang Berjumlah 12 Imam Adalah Pokok Ajaran Syiah. Barangsiapa yang menolak, maka Dia dicap kafir.
Di antara masalah akidah Syiah Imamiyah
Itsna ‘Asyariyah yang bertentangan dengan Ahli Sunnah adalah, keyakinan
Syi’ah bahawa kepimpinan Ali dan keturunannya dari garis Husein
merupakan pokok-pokok keimanan, seperti beriman kepada Allah Subhanahu
Wa Ta’ala, beriman kepada para malaikat -Nya, beriman kepada
kitab-kitab-Nya, beriman kepada para rasul-Nya dan beriman kepada hari
akhir. Tidak sah dan tidak akan diterima oleh Allah Subhanahu Wa Ta’ala
iman seorang muslim, jika dia tidak beriman bahawa Ali adalah khalifah
yang dilantik oleh Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Demikian juga halnya
dengan 11 imam keturunan Ali bin Abi Talib. Sesiapa yang berani menolak
hal ini atau doubt, maka dia adalah kafir yang akan kekal di neraka.
Seperti inilah riwayat-riwayat yang terkandung di dalam Al Kaafiy dan
kitab-kitab lain yang mengupas masalah akidah mereka.
Atas dasar inilah, sebahagian besar kaum
Syiah mengkafirkan Ahli Sunnah secara umum. Hal ini kerana akidah Ahlu
Sunnah berbeza dengan akidah mereka (Syi’ah). Bahkan Ahlu Sunnah tidak
mengiktiraf akidah seperti ini dan menganggap bahawa akidah ini adalah
batil dan dusta atas nama Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan Rasul-Nya.
Bahkan Syi’ah juga mengkafirkan para
sahabat yang tidak mengakui imamah Ali Radhiyallahu ‘Anh. Mereka juga
mengkafirkan tiga orang khulafa rasyidin sebelum Ali iaitu Abu Bakar,
Umar dan Uthman dan para sahabat lain yang menyokong ketiga orang
khalifah ini. Kita ketahui bahawa semua para sahabat telah meridhai tiga
khulafa rasyidin, termasuk Ali bin Abi Talib yang pada ketika itu Ali
lah orang terakhir membaiat Abu Bakar. Kemudian Ali berkata,
“Sesungguhnya kami tidak mengingkari keutamaan dan kedudukan anda wahai
Abu Bakar. Akan tetapi kami dalam hal ini mempunyai hak kerana kami
adalah kerabat (keluarga) Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wa Sallam. “Akan
tetapi Ali tidak menyebutkan bahawa Dia mempunyai nash wasiat dari
Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan Rasul-Nya.
Sedangkan kami Ahlu Sunnah menganggap
bahawa masalah imamah dan yang berkaitan dengannya termasuk ke dalam
furu ‘dan bukan termasuk pokok-pokok akidah Islam. Masalah ini lebih
baik dikaji di dalam kitab-kitab fiqh dan muamalah dan bukan dikaji di
dalam kitab-kitab akidah dan pokok-pokok agama. Walaupun dengan sangat
terpaksa para ulama Ahlu Sunnah membicarakan masalah ini di dalam
kitab-kitab akidah untuk membantah seluruh ajaran Syiah di dalam masalah
ini.
Syaikh Muhammad ‘Arfah, seorang anggota
Lembaga Ulama Senior Al Azhar pada zamannya, telah menukil dari
kitab-kitab akidah milik Syiah Imammiyah Itsna’ Asyariyyah sebagai
penguat apa yang kami ucapkan tentang mereka. Beliau berkata,
“Jika kita mahu mengkaji kitab-kitab
akidah milik orang-orang Syiah, maka kita akan mendapati adanya
kesesuaian atas riwayat-riwayat yang mereka sampaikan. Kita pun boleh
langsung menukil ajaran mereka yang kita anggap sebagai ajaran yang
sangat berbahaya iaitu masalah imamah, ajaran mengkafirkan para sahabat
dan tiga orang khulafa rasyidin. Mereka terus mengkafirkan kaum muslimin
sejak Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi wa Sallam wafat sampai hari ini.
Hal ini disebabkan kaum muslimin tidak pernah mengakui imamah Ali dan 12
imam mereka. Hal ini seperti yang kami kutip dari penghulu ahli hadis
Abi Ja’far Ash-Shaduq Muhammad bin Ali bin Husein bin Babawaih Al Qummi
yang meninggal dunia pada tahun 381 Hijrah yang merupakan ahli hadis
kedua dari tiga ahli hadis (Syiah) yang juga dia itu adalah pengarang
kitab yang berjudul, “Man La Yahdhuruh Al Faqih”, salah satu kitab dari
empat kitab rujukan Syiah di dalam masalah pokok-pokok ajaran mereka.
Dia berkata, “Kami berkeyakinan pada orang-orang yang menolak imamah Ali
bin Abi Talib dan seluruh imam selepas beliau adalah seperti
orang-orang yang menolak nubuwah (kenabian) para nabi. Kami juga
berkeyakinan bahawa orang-orang yang mengakui imamah Ali dan menolak
satu dari imam selepas Ali adalah seperti orang-orang yang mengakui /
beriman kepada para nabi akan tetapi mereka menolak Nabi Muhammad
Shalallahu ‘Alaihi Wa Sallam. “Dia juga berkata di dalam” Risalat al
I’tiqadat “, bahwasanya Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi wa Sallam
bersabda,” Sesiapa yang menolak imamah Ali selepas aku (Rasulullah
Shalallahu’ Alaihi Wa Sallam), ertinya dia telah menolak kenabianku dan
barangsiapa yang menolak kenabianku, ertinya dia telah menolak rububiyah
Allah Subhanahu wa Ta’ala. “
Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi wa Sallam
telah bersabda, “Wahai Ali, sesungguhnya kelak setelah aku wafat, engkau
itu akan dizalimi. Barangsiapa yang menzhalimimu, sama dengan dia telah
menzalimi aku; sesiapa yang bersikap adil terhadapmu, sama dengan dia
telah bersikap adil terhadap aku, dan sesiapa yang menentang, sama
dengan menolak aku. “
Imam Shadiq AS berkata, “Orang yang menolak imam terkini kami, sama dengan menolak imam pertama kami.”
Nabi Muhammad Shalallahu ‘Alaihi wa
Sallam bersabda, “Para imam selepas aku ini ada berjumlah dua belas
orang. Imam yang pertama adalah Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib AS,
dan imam yang terakhir adalah Al Mahdi. Mematuhi kehendak mereka sama
dengan mentaati aku dan bermaksiat kepada mereka sama dengan bermaksiat
kepada aku. Barangsiapa yang menolak salah seorang dari mereka, sama
dengan menolak aku. “Imam Shadiq berkata,” Sesiapa yang meragukan
tentang kekufuran musuh-musuh kami dan sikap zalim mereka terhadap kami,
maka dia dianggap telah kafir. “[1]
5. Dakwaan Wasiat dari Rasulullah untuk Ali
Dakwaan adanya wasiat dari Rasulullah
Shalallahu ‘Alaihi wa Sallam untuk Ali menjadi khalifah selepas beliau
meninggal dunia-seperti keyakinan syiah-sungguh telah merampas hak kaum
Muslimin untuk memilih pemimpin dari kalangan mereka sendiri. Itulah
wujud pengamalan terhadap perintah musyawarah yang telah dijadikan oleh
Allah Subhanahu Wa Ta’ala sebagai ciri khas kaum muslimin, “Sedang
urusan mereka (diputuskan) dengan musyawarah antara mereka,” (QS Asy
Syura [42]: 38).
Seolah-olah dengan adanya wasiat itu,
umat Islam mundur selamanya, sehingga Allah Subhanahu Wa Ta’ala harus
menentukan siapa orangnya yang berhak mengurus dan memimpin umat Islam.
Juga diharuskan orang yang memimpin umat Islam ini datang dari rumah
tertentu dan dari keturunan tertentu dari keluarga rumah ini. Padahal
semua manusia adalah sama. Yang jelas bahawa yang berhak memimpin umat
Islam adalah orang yang diterima (diredhai) oleh umat Islam dan dia
mampu untuk memikul amanah ini dan menakhodai umat ini.
Saya yakin jika Negara Islam yang
dipersepsikan oleh Ahlu Sunnah adalah bentuk Negara Islam ideal yang
telah digambarkan oleh Al Qur `an dan As Sunnah yang sahih. Iaitu sangat
sesuai dengan yang diinginkan oleh masyarakat dunia pada saat ini
bahawa rakyat berhak menentukan nasibnya sendiri, tidak menganut teori
negara teokrasi atau sebuah sistem yang mana negara dikuasai oleh
pemerintahan berasaskan agama (tertentu) atas nama Kerajaan Langit yang
membelenggu leher masyarakat dan hati nurani mereka . Semua lapisan
masyarakat tidak kuasa atas diri mereka sendiri kecuali harus
mengatakan, “Kami mendengar dan kami taat!”
Keyakinan Syi’ah ini dibantah oleh
takdir Allah, di mana Imam yang ke-12 mereka sedang bersembunyi, seperti
yang mereka yakini. Akhirnya, umat manusia ditinggalkan tanpa imam
maksum lebih dari 11 abad. Bagaimana mungkin Allah Subhanahu Wa Ta’ala
akan membiarkan umat manusia tanpa imam yang akan membimbing mereka?
Ternyata mereka (orang-orang Syiah) berkata, “Kami masih mempunyai Al
Qur` an dan As Sunnahuntuk membimbing kami “ketahuilah, justeru kami
(Ahli Sunnah) sejak dahulu sudah mengatakan hal ini.
6. Penguasaan Kumpulan Tertentu atas Seluruh Umat Manusia
Keyakinan orang-orang Syiah dibina atas
dasar rasa penguasaan (merasa yang lebih) dari seluruh makhluk Allah
Subhanahu Wa Ta’ala. Mereka merasa mempunyai kurnia yang sangat besar
jika dilihat dari penciptaannya. Mereka ini berhak untuk mengatur orang
lain walaupun mereka tidak memilihnya. Hal ini kerana telah menjadi
keputusan langit.
Pemikiran seperti ini sangat
bertentangan dengan ajaran Islam secara umum. Hal ini disebabkan seluruh
manusia adalah sama seperti deretan sisir. Hanya ada satu Tuhan bagi
seluruh umat manusia dan mempunyai nenek moyang yang sama iaitu Adam
‘Alaihis Salam. Mereka semua diciptakan dari bahan yang sama, iaitu
sperma. Oleh kerana itu, tidak ada rasa superioriti seorang manusia atas
manusia yang lain kecuali dengan taqwanya. Hal ini seperti yang telah
dijelaskan di dalam Al Quran, “Wahai manusia! Sungguh, Kami telah
menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan, kemudian
Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling
mengenal. Sungguh, yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah
orang yang paling bertakwa. Sungguh, Allah Maha Mengetahui, Mahateliti,
“(QS Al Hujurat [49]: 13).
Sesungguhnya manusia itu diutamakan atas
yang lain hanya kerana amal perbuatan, dan bukan kerana faktor
keturunan. Sebab siapa yang amalnya lambat, maka titisannya tidak akan
mempercepatkan langkahnya meraih redha-Nya. Allah Subhanahu Wa Ta’ala
berfirman, “Apabila sangkakala ditiup, maka tidak ada lagi pertalian
keluarga di antara mereka pada hari itu (hari Kiamat), dan tidak (pula)
mereka saling bertanya,” (Surah Al Mu `minun [23]: 101). Kemudian Allah
Subhanahu Wa Ta’ala menyebutkan bahawa yang akan menghukum umat manusia
di hari Kiamat adalah Al Mizan yang tidak akan menzalimi seorang pun.
Manusia lah yang memilih para pemimpin dalam rangka musyawarah. Manusia
berbaiah kepada para pemimpin dengan syarat jangan melanggar
batasan-batasan Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan hak-hak manusia.
Hanya Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi wa
Sallam saja satu-satunya orang yang dipilih oleh wahyu, “Allah lebih
mengetahui di mana Dia menempatkan tugas kerasulan-Nya,” (Surah Al An’am
[06]: 124). Selain beliau, hanya manusia biasa dan tidak dipilih oleh
wahyu.
Kemudian kenyataan sejarah menunjukkan
bahawa orang-orang yang mengaku berhak menduduki sebuah jabatan kerajaan
atas dasar nas (Al Qur `an / As Sunnah), ternyata mereka itu tidak
menduduki jawatan apa-apa. Justeru mereka hidup seperti manusia pada
umumnya (rakyat biasa), mendapatkan persamaan di dalam undang-undang.
Kecuali Ali bin Abi Talib yang dibaiat oleh kaum Muslimin menjadi
khalifah. Kerana jika dilihat dari sisi keilmuan, beberapa imam ‘maksum’
keturunan Ali tidak dikenali sebagai orang yang unggul kecerdasannya
dan layak menjadi imam. Namun ada sebahagian dari keturunan Ali termasuk
ke dalam tokoh besar di bidang fiqh, seperti Muhammad Al Baqir dan
Ja’far Ash-Shadiq seperti imam-imam fiqh yang lain.
7. Penyebaran Bid’ah di Kalangan Syiah
Di antara yang harus diperhatikan dari
Syi’ah iaitu berlakunya penyebaran bid’ah yang mengandung kemusyrikan di
kalangan para pengikut Syiah. Mereka menyembah kubur dan laman-laman
web para imam dan syaikh mereka. Mereka berani bersujud ke kuburan,
meminta pertolongan kepada ahli kubur dan berdoa meminta kebaikan untuk
para peziarahnya dan supaya terbebas dari segala macam marabahaya.
Menurut mereka bahawa para ahli kubur tersebut boleh mendatangkan
manfaat dan bahaya, boleh membuat miskin dan kaya seseorang dan boleh
membuat seseorang senang mahupun sengsara.
Saya (Syaikh Yusuf Al Qardhawi) pernah
melihat dengan mata kepala sendiri bagaimana para penziarah kubur Imam
Ridha bersujud sambil merangkak ke arah kuburan beliau dari jarak
sepuluh meteran. Tentu hal ini boleh terjadi kerana kerelaan dan anjuran
dari para ulama Syiah.
Hal ini berbeza dengan perilaku
orang-orang awam Ahlu Sunnah pada saat mereka melakukan ziarah ke
kuburan para wali dan Ahlul Bait yang kedapatan berkelakuan menyimpang
dan bid’ah. Akan tetapi, perilaku ini ditolak keras oleh para ulama Ahlu
Sunnah. Inilah perbezaan yang mendasar antara kami (para ulama Ahlu
Sunnah) dengan mereka (para ulama Syiah). Iaitu para ulama Ahlu Sunnah
mengecam perilaku mungkar yang dilakukan oleh orang-orang awam. Bahkan
ada sebahagian para ulama Ahlu Sunnah yang mengkafirkan perilaku
orang-orang awam ini. Akan tetapi perilaku mungkar dan syirik yang
dilakukan oleh orang-orang awam Syiah adalah diredhai dan mendapat
sokongan dari para ulama mereka.
8. Syi’ah Melakukan Distorsi Sejarah
Sesungguhnya Syi’ah telah
memburuk-burukkan para sahabat, tabiin, dan para pengikut mereka. Juga
mereka berani mengubah alur sejarah umat Islam sejak zaman yang paling
baik (zaman Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi wa Sallam dan para sahabatnya
dan generasi selepas ini). Iaitu zaman terjadinyafutuh (pembebasan
negeri dengan cara damai) dan kemenangan gilang gemilang serta
berbondong-bondongnya umat manusia masuk Islam. Juga terbangunnya
kebudayaan yang merujuk kepada ilmu pengetahuan, iman dan akhlak juga
umat Islam ini mempunyai sejarah yang sangat gemilang. Sekarang umat
Islam cuba untuk bangkit kembali dengan cara berkaca kepada sejarahnya,
menyambungkan masa sekarang dengan zaman dahulu. Menjadikan kemuliaan
para pendahulu umat Islam sebagai figur untuk menggalakkan generasi muda
kini untuk maju dan jaya.
Sedangkan sejarah orang-orang Syiah
dipenuhi dengan kegelapan. Inilah yang mendorong saya untuk menulis
sebuah buku berjudul, “Tarikhuna Al Muftara ‘Alayhi”-Sejarah Kita yang
diselewengkan-. Buku ini mengupas sejarah yang benar dan membantah semua
tuduhan busuk orang-orang Syiah. Buku saya ini membuat orang-orang
Syi’ah gerah. Kemudian salah seorang Syi’ah menulis sebuah buku
membantah buku saya ini. Dia berkata, “Yusuf Al Qardhawi ini Wakil Allah
Subhanahu Wa Ta’ala atau Wakil Bani Umayyah?” [2]
9. Ajaran Taqiyyah
Di antara ajaran Syiah yang berkaitan
dengan akhlak adalah menjadikan Taqiyyah sebagai dasar dan pokok ajaran
di dalam berinteraksi dengan orang lain. Mereka selalu melakukan
Taqiyyah, iaitu menampakkan sesuatu yang berbeza dengan yang ada di
dalam hati. Mereka itu mempunyai dua wajah. Wajah yang pertama
dihadapkan ke sekumpulan orang dan wajah yang lain dihadapkan ke
kelompok yang satunya lagi. Mereka juga mempunyai dua lidah.
Mereka berdalih dengan firman Allah
Subhanahu Wa Ta’ala, “Janganlah orang-orang beriman menjadikan orang
kafir sebagai pemimpin, melainkan orang-orang beriman. Barangsiapa
berbuat demikian, nescaya dia tidak akan memperoleh apa pun dari Allah,
kecuali kerana (siasat) menjaga diri dari sesuatu yang kamu takuti dari
mereka, “(QS Ali Imran [03]: 28). Akan tetapi, dengan sangat jelas ayat
menerangkan bahawa dibolehkannya Taqiyyah adalah pada saat kecemasan
yang memaksa seorang muslim harus melakukan hal ini (Taqiyyah) kerana
takut dibunuh atau ada bahaya besar yang mengancamnya. Keadaan seperti
ini masuk ke dalam pengecualian, seperti firman Allah Subhanahu Wa
Ta’ala, “Barangsiapa yang kafir kepada Allah setelah dia beriman (dia
mendapat kemurkaan Allah), kecuali orang yang dipaksa kafir padahal
hatinya tetap tenang dalam beriman,” (Surah An-Nahl [16]: 106).
Pengecualian ini tidak boleh dijadikan
sebagai acuan di dalam bermuamalah. Hal ini (Taqiyyah) boleh dilakukan
pada saat kecemasan, yang mana keadaan darurat boleh menghalalkan
sesuatu yang terlarang. Akan tetapi tetap perlu dihitung secara cermat.
Bagi orang lain yang tidak terpaksa, tidak boleh melakukan hal ini.
Kerana sesuatu yang terjadi atas dasar pengecualian tidak boleh
dikiaskan.
Akan tetapi Syiah Imamiyah menjadikan
Taqiyyah ini sebagai asas di dalam muamalah mereka kerana para imam
mereka membenarkan hal tersebut. Dari Ja’far As Shadiq bahawa dia telah
berkata “Taqiyyah adalah agamaku dan agama leluhurku.” Ibnu Taimiyyah
berkata mengulas ucapan ini, “Allah Subhanahu Wa Ta’ala telah menyucikan
Ahlul Bait dari hal ini dan mereka tidak memerlukan Taqiyyah. Kerana
mereka adalah orang-orang yang paling jujur dan paling beriman. Oleh
kerana itu, agama mereka adalah Taqwa dan bukan Taqiyyah. “[3]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan