AL FADHIL USTAZ MUHAMAD NAJIB SANURI

AL FADHIL USTAZ MUHAMAD NAJIB SANURI
AL FADHIL USTAZ MUHAMAD NAJIB SANURI

Khamis, 5 September 2013

Pluralisme Agama : Satu Gerakan Iblis Memurtadkan Ummah

بسم الله الرحمن الر حيم


إن الحمد لله نحمده تعالى ونستعينه ونستغفره ، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا ، من يهديه الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له ، واشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له ، واشهد أن محمد عبده ورسوله {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُون} سورة: آل عمرانالآية: 102

OLEH:AL FADHIL USTAZ MUHAMAD NAJIB SANURI

Pluralisme Agama : Satu Gerakan Iblis Memurtadkan Ummah

Ramai Golongan Pluralis Agama salah dalam memberi tafsiran kepada beberapa ayat al-Quran. Antara ayat yang menjadi kegemaran mereka untuk mewajarkan tindakan mereka menjadi golongan Pluralis Agama ialah ayat al-Quran, Surah al-Hujurat yang ke 13 mengenai penciptaan Allah SWT yang berbagai-bagai bangsa dan suku puak.

Mereka menafsirkan ayat yang mulia ini sebagai: Allah menjadikan manusia ini supaya berpluralisme dalam agama.

Mereka tidak merujuk kepada sabab nuzul dan tafsiran Mufassirin yang muktabar. Ayat ini diturunkan berkaitan dengan sebahagian Sahabat yang kurang senang perbuatan Sayyidina Bilal r’a melaungkan azan di atas Kaabah ketika Fath al-Makkah.(40)

Ayat al-Quran yang mulia ini, tidak ada kena mengena langsung dengan fahaman Pluralisme Agama.

BERBOHONG ATAS NAMA ULAMA SUFI

Selain dari menggunakan ayat-ayat al-Quran al-Karim, golongan Pluralisme Agama, baik dari kalangan yang mengaku Islam atau yang di luar agama Islam seperti Kristian dan Yahudi terutamanya, suka sangat menggunakan perkataan tokoh-tokoh Sufi yang utama seperti Jalaluddin al-Rumi, Ibn Arabi dan Abdul Ghani al-Nablusi. Malah, Pluralis Melayu mengkaitkan juga Muhammad Nafis al-Banjari rh.

Golongan ini memetik ungkapan tokoh-tokoh Sufi tanpa memiliki Ilmu al-Ibarah dan Ilmu Isyarat, yang semata-mata untuk mewajarkan mereka dan mempengaruhi orang ramai untuk menganut agama baru mereka yang bernama Pluralisme Agama itu.

Anwar Ibrahim misalnya, dalam ceramah di LSE itu, telah menulis: the lamps are different but the Light is the same…

Beliau mendakwa bahawa ungkapan ini adalah perkataan Maulana Jalaludin al-Rumi rh yang terdapat dalam Mathnawi Maknavinya.

Sebenarnya, beliau tidak merujuk pun kepada dan mengambil terus dari Mathnavi, tetapi mengutip dari tulisan John Hick yang takrifkannya dari tulisan R.A Nicholson yang asalnya berbunyi: ‘The light is not different (though) the lamp has become different (cahaya tidaklah berbeza meskipun lampunya berbeza).

Anwar terpaksa bergantung kepada seorang bukan Islam seperti Hick untuk menghuraikan makna Islam, padahal beliau klaim menghayati sapere aude. Satu paradoks!

Al-Rumi rh bukanlah seorang Pluralis seperti yang didakwa oleh Anwar dan golongan Pluralis Agama yang lain. Ia adalah seorang Muslim soleh yang sejati, yang mengikut syariat Nabi Muhammad SAW secara ketat zahir dan batin.(41)

Perhatikan kata-kata beliau:…wahai Yang Maha Wujud, lahirlah perbezaan antara orang beriman yang sebenarnya dan orang Zoroastrian dan Yahudi. Malah, al-Rumi rh menempelak al-Jarrah, seorang Kristian yang tidak mahu menggunakan akal anugerah Allah untuk meninggalkan dari menurut pegangan ayahnya yang juga seorang Kristian dan memeluk syariat Nabi Muhammad SAW.

Pengusung Pluralisme Agama menonjolkan bait-bait syair versi Nicholson-Joh Hick ini, konon mahu berdakwah kepada audiens bukan Islam di Barat.

Golongan Neo-Zindik Pluralis ini tanpa rasa malu, memasukkan Ibn Arabi rh ke dalam golongan mereka sebagai tokoh Pluralisme Agama. Padahal beliau rh menegaskan secara jelas kewajipan menurut syariat Nabi Muhammad SAW.

Dalam Futuhatnya, Ibn Arabi rh dengan tegas dan jelas menyatakan: ….sekiranya Rasul-rasul (yang terdahulu, hidup)pada zamannya (yakni pada zaman Nabi Muhammad saw), pasti mereka akan mengikutnya, sebagaimana syariat mereka mengikuti syariatnya. (42)

Apa yang menggelikan hati sekali ialah apabila seorang Pluralis Melayu, yang juga salah seorang tulang belakang IKD, Khalid Jaafar berkata: Muhammad Nafis al-Banjari rh pun seorang Pluralis Agama!

Dalam buku Kerohanian Dan Pencerahan, IKD, 2007, artikel, Kebebasan dan Pluralisme di Malaysia Baru oleh Khalid Jaafar, beliau memetik kata-kata Syaikh Muhammad Nafis rh: syuhud al-kathrah fi al-wahdah dan syuhud al-wahdah fi al-kathrah (43), sebagai kata-kata Pluralisme Agama dan mewajarkan tokoh ini dimasukkan ke dalam kelompok sesat mereka.

Kata-kata ini bukan kata-kata Pluralisme Agama atau kata-kata yang memaksudkan semua agama sama. Syaikh Muhammad nafis rh dalam mukadimah kitab ini, awal-awal lagi sudah menegaskan bahawa beliau telah diminta menulis sebuah risalah …pada menyatakan wahdah al-Zat dan wahdah al-Sifat dan wahdah al-Asma dan wahdah al-Af’al…

Ertinya Syaikh Muhammad al-Nafis rh membicarakan mengenai Tawhid Islam pada peringkat tinggi mengenai Wahdaniyyah Allah SWT dan menghuraikan paras dan pengalaman musyahadah orang yang menjalani perjalanan rohaniyah dalam konteks Tawhid yang hakiki dan syuhud.

Pesan Syaikh yang mulia ini: … dan jangan engkau melampaui Syariat Muhammadiyyah iaitu wajib atasmu mengerjakan segala yang disuruhkan Allah Taala dan Rasul-Nya dan wajib atasmu menjauhkan segala yang dilarangnya jangan sekali-kali I’tiqadkan gugur taklik Syara, maka jikalau engkau i’tiqadkan gugur taklik Syara, nescaya jadilah engkau kafir zindiq, nauzubillahi minzalik dan berpeganglah engkau pada Syariat Muhammadiyyah…

Syaikh yang mulia ini tidak sedikit pun ada memberi gambaran atau bayangan atau isyarat dari perkataannya itu, kepada makna wahdah al-adyan atau kesatuan segala agama seperti yang dikatakan oleh golongan Neo-Zindiq ini; bahkan beliau menyuruh manusia berpegang kukuh kepada Syariat Nabi Muhammad SAW.

Dalam memberi komen kepada golongan Neo-Zindiq, al-Sarraj (w: 378H) berkata: Perlu anda ketahui, bahawa di zaman kita ini telah banyak orang yang berusaha membahath ilmu thoifah ini (golongan Sufi)… masing-masing dari mereka, menisbahkan pada dirinya suatu kitab yang diperindahkan dan kata-kata indah yang mereka susun sevara baik, padahal mereka bukanlah ahli dalam bidangnya. (44)

PENGARUH YAHUDI-KRISTIAN-IBLIS

Sekiranya diperhatikan secara cermat, akhir-akhir ini, ternyata bahawa faham Neo-Zindiq dan gerakan pemurtadan di kalangan umat Islam, adalah diusahakan dan dikembangkan oleh orang Islam sendiri.

Ada di antara mereka yang memiliki pendidikan Islam yang relative lumayan. Sesetengahnya pula pernah terlibat dalam gerakan pelajar, mahasiswa, belia dan NGO Islam, menjadi professor dan pensyarah universiti dalam bidang keislaman dan sebagainya.

Apakah punca sebenar mereka menganut fahaman Liberalisme-Pluralisme ini? Adalah tidak terfikir, bagaimana mereka ini boleh menganut akidah Liberalisme-Pluralisme Agama.

Dalam memahami kes ini, saya cuba menyelami sejarah manusia pertama iaitu Adam as, seperti yang diterangkan oleh Allah SWT dalam al-Quran al-Karim. Ketika dihalau dari Syurga, Iblis memohon dari Allah untuk menyesatkan anak Adam dengan memasukkan ‘pengaruhnya secara terus’. Allah SWT dengan hikmahNya memperkenankan permohonan Iblis tersebut, namun seperti kata Iblis sendiri, hamba-hamba Allah yang mukhlasin (45) saja yang tidak dapat diperdaya olehnya.

Imam Shahrastani rh (w: 548H) dalam al-Milalnya menghuraikan dengan panjang lebar lagi, mengenai ayat al-Quran di atas, ketika membincangkan terjadinya firqah-firqah akidah dalam umat Islam. Beliau menyatakan dengan jelas bahawa fenomena wujudnya pelbagai firqah yang berkaitan dengan akidah umat Islam itu adalah angkara Iblis. (Bayangkan alim dan abid lagi zuhud seperti Amru bin Ubayd pun menjadi ideologi Mu’tazilah).

Demikian juga al-Ghazaliy rh, dalam membincangkan sebab-sebab rosaknya manusia, menyatakan bahawa hal tersebut berlaku, antara lain, adalah angkara pengaruh Iblis.

Faktor lain yang boleh dikaitkan dengan fenomena ini ialah seperti dalam sebuah ayat al-Quran yang mana Allah SWT berfirman, bahawa Dia-Allah menghantar Syaitan kepada orang Musyrikin, agar orang Musyrikin itu berbuat maksiat kekufuran semahu-mahunya (46).

Orang kafir Musyrikin ini kemudiannya akan menjadi agen Iblis-Syaitan tadi untuk merosakkan akidah umat Islam. Hal ini dinyatakan Allah dalam al-Quran: Dan berkatalah orang-orang kafir kepada orang-orang yang beriman: ikutlah jalan kami (47)… dan firman Allah lagi: Dan orang-orang kafir berkata: Janganlah kamu mendengar dengan bersungguh-sungguh akan al-Quran ini dan buatlah kekacauan terhadapnya…(48).

Keterangan di atas wajar ditambah lagi dengan beberapa ayat al-Quran yang lain. Antaranya al-Baqarah ayat 109, yang menyatakan kepada kita bahawa orang Yahudi-Nasrani tidak akan jemu-jemu berusaha untuk memesongkan akidah umat Islam sehingga menjadi kafir.

Pendeknya, golongan Yahudi-Kristian-Kuffar serta Iblis-Syaitan, akan senantiasa mempengaruhi manusia dan kemudiannya menunggani mereka seperti kumpulan tis’atu rahtin (49), agar membuat kerosakan di muka bumi – kerosakan akidah dan syariah – dan tidak berbuat sedikit pun kebaikan.

Gerakan Yahudi-Kristian terlalu halus, sehalus gerakan Iblis laknatullah itu. pada awal tahun 70-an , ABIM yang mana saya merupakan salah seorang pengasasnya – adalah di antara kumpulan pioner yang mendedahkan peranan dan gerakan Yahudi-Kristian untuk memurtadkan ummah Islam.

Peranan gerakan Yahudi yan bernama Freemasonary, sebuah gerakan sulit Yahudi yang berpengaruh dan peranan gerakan kristian melalui The World Council of Churches, merupakan tajuk panas-penting dalam perbincangan usrah dan sebagainya.

Diadakan program khusus bagi menerangkan mengenai gerakan dan bahaya pengaruh Yahudi-Kristian; bagaimana modus operandi mereka dan bagaimana mereka berjaya menyusup masuk ke dalam diri individu dan organisasi Islam serta pimpinannya.

Senarai nama-nama individu dan pemimpin Islam yang telah masuk ke perangkap Yahudi tersebut diedarkan.

Buku-buku mengenai kegiatan dan bahawa Yahudi-Kristian diterbitkan semula dan diedarkan secara besar-besaran, ceramah dan pertunjukan slaid mengenai kegiatan Yahudi dipertontonkan ke seluruh negara.

Itu senario awal gerakan awal Islam pada tahun 70-an. Senario tersebut telah berubah sekarang. Dewasa ini, NGO – badan dakwah Islam dan individu yang lantang menentang Yahudi-Kristian pada awal 70-an itu, sudah tidak mempedulikan lagi semuanya itu (sesetengahnya menjadi rakan karib Yahudi). Adalah melanggar ‘adab’ dan amat sensitif jika isu Yahudi-Kristian dibangkitkan.

Kini, pendokong Pluralisme Agama Malaysia cuba mempertikaikan kesahihan buku The Protocols of The Elders Of Zion. Mereka menafikan bahawa buku ini ditulis oleh kumpulan gerakan sulit Yahudi. Kalau pun ia tidak ditulis oleh orang Yahudi sendiri, namun isinya ternyata benar dan selaras dengan apa yang berlaku dalam sejarah dewasa ini (50).

Umat Islam boleh faham dengan mudah kenapa pendirian ini dibuat. Mereka boleh saksikan dengan terang bagaimana golongan Pluralis Malaysia sering ulang-alik ke Eropah dan Amerika Syarikat, mengadap orang-orang Yahudi untuk berbincang, menyusun strategi dan mendapat arahan-arahan penting untuk menjahanamkan orang Islam (51).

Orang-orang yang diagung-agungkan oleh umat Islam seperti Muhammad Abduh dan Jamaluddin al-Afghan adalah ahli Freemasonary sementara Munsyi Abdullah pula adalah agen Kristian yang bantu menterjemahkan Bible ke dalam bahasa Melayu.

Ramai lagi orang yang dipuja-puji di kalangan umat Islam dan pemimpin umat Islam dewasa ini menjadi agen pemurtadan. Jika kita perhalusi dengan cermat, maka akan berjumpalah dengan mereka itu, yang sesetengahnya kita tidak sangka.

Perlu juga diberi perhatian kepada satu organisasi peringkat antarabangsa yang bernama The Gulen Movement. Organisasi ini diterajui oleh Muhammad Fetullah Gulen, seorang ahli perniagaan Turki yang menetap di Pennsylvania, AS.

Pada zahirnya aktiviti mereka banyak kepada bantuan kebajikan dan pendidikan. Di bawahnya terdapat puluhan NGO yang aktivitinya berdasarkan kepada pendekatan ‘inklusif’ yang bertema dan menjurus kepada apa yang mereka namakan sebagai ‘Abrahamic Faiths.’

Salah satu badan yang bernaung di bawah Gulen ialah Affinity Intercultural Foundation, beroperasi di Sydney, Australia.

Pada Disember 2009, bertempat di Melbourne, mereka telah menganjurkan satu program yang bernama ‘Parliament Of The World’s Religions.’ Ini adalah siri terbaru dari beberapa siri yang berlangsung beberapa abad yang lalu.

Tujuan program ini ialah untuk melahirkan ‘satu agama baru’ bagi satu planet ini. penceramahnya, antara lain ialah Prof. Hans kung, Rev. Corbin Arthen, Rabbi David Rose, Dalai Lama, Dr. Siti Musdah Mulia dan Anwar Ibrahim.

Satu poin penting lain yang saya perlu sebut ialah dalam usrah tahun 70-an itu sudah dibincangkan mengenai agenda Kristian untuk memurtadkan-Kristianisasi di alam Melayu dalam lingkungan masa 25 tahun (dari tahun 70-an).

Ya, ternyata benar. Dalam lingkungan masa sekitar 25 tahun, rancangan mereka bergerak lancar walaupun belum mencapai target. Pun begitu, sudah ramai dari ‘kepala’ aktivis Islam tahun 70-an di Indonesia dan Malaysia – walaupun tidak menjadi Kristian secara pengucapan dan upacara – telah menganut faham Liberalisme-Pluralisme Agama yang diasaskan oleh seorang Kristian yang bernama John Hick itu. inilah yang dikatakan oleh (Dr) Uthman El-Muhammady “sayu tidak terkira hati…” (52)

Strategi Yahudi-Kristian di alam Melayu sama sahaja, baik di Indonesia mahupun Malaysia iaitu menyerang persatuan pelajar dan belia Islam.

Yahudi-Kristian sedar bahawa persatuan pelajar dan belia Islam ini adalah reservoir penting yang menyediakan aktivis yang berwawasan Islam dan mempunyai potensi besar menjadi pemimpin politik dan masyarakat. Jadi, secara strategik, maka sumber itu harus dimusnahkan.

Di Malaysia, kumpulan yang pernah digelar sebagai ‘belia kompang dan pintu gerbang’ kerana mereka tidak terlibat dalam kegiatan dakwah Islam pada tahun 70-an, tidak menjadi sasaran mereka. Tetapi yang menjadi sasaran mereka ialah persatuan pelajar dan belia Islam.

Sebab itu kita dapati, pemimpin dan persatuan ‘belia kompang dan pintu gerbang’ini, tidak membuat masalah kontroversial dalam hal akidah seperti yang dibuat oleh sesetengah ‘kepala’ aktivis atau bekas aktivis pelajar atau belia Islam. Merekalah yang menjadi promoter dan lokomotif kepada Pluralisme Agama di Malaysia. Yahudi menjadikan Goyim sebagai Agentur!

Dulu, gerakan pemurtadan di alam Melayu bahkan di seluruh dunia Islam, adalah di bawah organisasi Freemasonary dan WCC. Jenama ini sangat terkenal dan amat sensitif pula kepada umat Islam.

Untuk mengabui mata umat Islam, mereka mengubah jenama ini dengan berbagai-bagai jenama baru atas nama yayasan kebajikan, pendidikan dan mempromosi demokrasi, hak asasi manusia, kebebasan, good governance dan sebagainya. yang saya namakan ‘Pergerakan Yahudi Baru’ dan ‘Pergerakan Kristian Baru.’

Seluruh umat Islam, baik yang terlibat dalam parti politik atau NGO, bahkan umat Islam seluruhnya perlu mengenali dan meneliti ‘Pergerakan Yahudi Baru’ dan ‘Pergerakan Kristian Baru’ ini. kita perlu mengenali individu-individu dan organisasi Islam yang bekerjasama dan menerima dana dari mereka.

Kata Imam al-Ghazzaliy rh : “… melihat ahwal (pelakuan, aktiviti) atau mendengar aqwal (perkataan, percakapan, tulisan) maka anda akan kenal mereka!”.

Bagi aktivis Islam tahun 70-an, nama tokoh Yahudi seperti Theodore Herzl, Weizman, Ben Gurion, Benjamin Disraeli dan lain-lain lagi, adalah tidak asing dan amat dikenali. Namun sekarang tahun 2011M, aktivis Islam dan masyarakat Islam, hampir tidak mengenali tokoh-tokoh Yahudi semasa dan pergerakan mereka.

Untuk tujuan keselamatan ummah, umat Islam harus mengenal peribadi-peribadi yang bergerak secara terang atau di sebalik tabir dalam ‘Pergerakan Yahudi Baru.’ Mereka wajar mengenali nama-nama seperti Paul Wolfowitz, Al Gore, Martin Indyk, Michael Danby, William Cohen – sekadar menyebut beberapa nama – seperti mana aktivis Islam mengenali musuh mereka dari kalangan tokoh-tokoh Yahudi pada tahu 70-an dulu. Mereka inilah yang merupakan arkitek dan engineer pemusnah umat Islam.

Selain dari individu, perlu juga mengenali organisasi/institusi/yayasan seperti AIPAC, Foundation For The Future (FFF), The Brookings Institute, East West Foundation, APCC, The Soros Foundation, The Asia Foundation, Konrad Adenauer Siftung, RAND Corporation, The Sasakawa Peace Foundation (Jepun), The Becket Fund dan lain-lain yang mana semuanya ini menyediakan bermacam-macam kemudahan infrastruktur dan logistik untuk tujuan di atas. Aktiviti mereka berselindung atas nama dialog, persefahaman dan keamanan sejagat.

SARANG PLURALISME AGAMA

Tidak boleh dinafikan bahawa hubungan aktivis Liberalisme-Pluralisme Agama antara Malaysia-Indonesia amat erat. Golongan Pluralis Agama yang beroperasi melalui IKD telah mencetak ulang banyak artikel dan buku-buku yang pernah diterbitkan oleh golongan Liberalis-Pluralis Indonesia.

Aktivis Indonesia juga sering dijemput dalam diskusi/wacana anjuran IKD dan aktivis Pluralisme Agama Malaysia juga ke sana dalam program yang sama.

Saya sengaja menyebut hal ini adalah sebagai peringatan kepada pengalaman kita masa lalu, yang mana kita tidak memberi perhatian yang serius kepada ajaran sesat al-Arqam dan Syiah. Sehingga akhirnya kita terpaksa membayar harga yang amat mahal untuk menghadapi mereka.

Selepas revolusi Syiah Iran, organisasi politik dan NGO Islam menjadi sarang penyebaran faham Syiah di merata dunia termasuk Malaysia. Beribu-ribu buku ajaran Syiah masuk ke Malaysia dan sesetengahnya diedar percuma. Malah, ada ibu bapa menghantar anak-anak mereka ke Iran untuk mempelajari Islam (yang sebenarnya mereka belajar ialah agama Syiah).

Orang-orang Syiah juga ada menghantar propagandis mereka ke Malaysia dengan tujuan untuk mengajar agama mereka. akibat dari hal-hal demikian, maka wujudlah komuniti Syiah Melayu di tengah-tengah masyarakat Islam Sunni.

Demikian juga dalam kes al-Arqam. Sarangnya tidak dimusnahkan dan buku-bukunya dibiar tersebar luas dan berjaya mempengaruhi sebahagian masyarakat Islam.

Bagi ajaran sesat yang tidak mempunyai cita-cita besar dan tidak pula mempunyai strategi untuk menyebarkan faham mereka, tidaklah begitu sangat merisaukan.

Tetapi itu pun sudah cukup memenatkan kita, apatah lagi bagi golongan yang mempunyai cita-cita besar dengan berbagai strategi seperti penerbitan berskala besar dengan dana yang besar keranan sokongan kumpulan anti-Islam Barat; mempunyai jaringan antarabangsa yang melibatkan individu profil tinggi; hubungan akrab dengan NGO luar negara dan sokongan sesetengah kerajaan asing; maka perhitungan dan perhatian yang lebih serius perlu diberi oleh masyarakat Islam.

IKD sudah bertahun-tahun mendapat dana asing untuk aktiviti mereka dan aktivisnya konsisten dengan program mempromosi doktrin Pluralisme Agama melalui penerbitan, wacana, kursus, latihan dan sebagainya.

Adalah suatu kenyataan bahawa Pluralisme Agama, yang bermula dari Yahudi-Kristian itu, kemudian masuk ke dalam diri individu dan organisasi yang dipimpin oleh orang Islam, seperti seekor burung helang Amerika Utara: bersarang-bertelur-menetas-membesar dalamnya, kemudian mencari mangsa di tengah-tengah masyarakat Islam.

Sarang-sarang maksiat Pluralisme Agama di Indonesia adlah seperti Salihara-Paramadina-JIL dan seumpamanya dengan tokoh yang masih hidup seperti Goenawan Mohamad, Luthfi Assyaukanie, Ulil Abshar dan lain-lain. Sementara di Malaysia, sarangnya ialah IKD dengan tokohnya seperti Khalid Jaafar, Anwar Ibrahim dan lain-lain.

Kenapa organisasi orang Islam? Jawapannya mudah: ia adalah palaksanaan sebahagian dari resolusi RAND Corporation iaitu : Ini bukan satu bentuk peperangan antara tamadun – bukan Islam lawan Barat – tetapi peperangan idea antara Islam sesama Islam dalam menentukan takrif mereka; Islam Liberal (juga Islam Pluralis-P) atau Islam Radikal (maksudnya ialah Islam sebenar-P). (53)

Sarang Pluralisme Agama terbesar iaitu IKD, kini di dalam keadaan cemas. Para aktivisnya tidak hilang akal. Mereka mencari (sudah dapat?) NGO-NGO Islam yang lain untuk membuat sarang baru.

PLURALISME AGAMA DAN PERJUMPAAN DENGAN ANWAR IBRAHIM

‘(Saya) bertempur…’ kata-kata ini diucapkan oleh Anwar Ibrahim pada dua tarikh berbeza, di dua tempat berbeza, di depan dua audiens berbeza.

‘…bahkan kalau di Malaysia, (saya) bertempur dengan kalangan yang menjadi Islam itu sebagai faktor penghalang…’ Inilah kata Anwar Ibrahim pada 11 Oktober 2011 di Salihara, Jakarta, di hadapan aktivis Liberalisme-Pluralisme.

Kata-kata ini diucapkan kira-kira lima bulan selepas Program –Wacana MUAFAKAT pertama yang menyanggah fahaman Pluralisme Agama pegangan beliau yang berlangsung pada 1 Mei 2010. (54)

‘Kalangan’ yang dimaksudkan oleh Anwar ialah golongan yang menentang Liberalisme-Pluralisme di Malaysia.

Salihara adalah salah satu sarang golongan Liberalisme-Pluralisme Agama terpenting di Indonesia.

‘…sebab saya di Jakarta…, saya memang dalam pertemuan, bertempur dengan mereka dalam hal ini dalam beberapa isu dengan Lingkaran Liberal…’ Inilah pula kata Anwar pada 2 Januari 2011 di Cyberjaya, dalam majlis perjumpaan beliau dengan MUAFAKAT dan aktivis Islam lain.

‘Mereka’ yang dimaksudkannya itu ialah golongan Liberalis-Pluralis Indonesia.

Saya sendiri adalah salah seorang yang hadir dalam perjumpaan dengan beliau pada malam tersebut. Dalam perjumpaan itu, beliau amat defensif bahkan apologetic dengan mengakui beliau “sedikit longgar” (sebenarnya tidak sedikit) dalam ucapan di LSE itu dan berjanji akan edit semula tulisan itu. (55)

Jadi, bila beliau bertempur? Jika pembaca meneliti pula ucapannya di Salihara, beliau tidak pun bertempur dengan golongan Liberalis-Pluralis yang hadir itu, bahkan menggembirakan mereka.

Ini adalah kerana beliau memberitahu audiensnya, bahawa beliau bertempur (sebenarnya tidak) dengan golongan penentang Liberalisme-Pluralisme Malaysia untuk menyakinkan mereka yang beliau bersama mereka, menentang para penentang fahaman Liberalisme-Pluralisme di Malaysia (dan memang pun beliau menentang para penentang fahaman Liberalisme-Pluralisme Agama).

Allah Maha Benar. Allah SWT mengingatkan manusia supaya jauhi perkataan dusta. Firman-Nya dalam Surah al-Haji ayat 30 berbunyi: wajtanibuu qaula z-zuur.

Imam Bukhari dan Imam Muslim rh meriwayatkan bahawa Nabi SAW menyatakan, di antara sifat munafik ialah apabila seseorang itu bercakap, dia berdusta: iza haddatha kazaba. Ulama Ahli Sunnah pula menyuruh supaya berinteraksi dengan lisan-percakapan yang benar- sidqu llisan.

Sebaik sahaja wacana pertama dianjur oleh MUAFAKAT itu, Anwar Ibrahim meminta untuk bertemu dengan aktivis MUAFAKAT. (Dalam perjumpaan itu dia mengatakan MUAFAKAT yang ingin berjumpa!)

Perjumpaan ini tertunda beberapa kali atas permintaan beliau sendiri kerana kesibukan beliau menghadiri program politik yang urgent.

Akhirnya pada 2 Januari 2011, malam, perjumpaan yang dirancangkan itu telah diadakan. Tujuan perjumpaan tersebut adalah kononnya beliau ingin memberi penjelasan lanjut berkaitan ucapan beliau di LSE itu.

Dalam perjumpaan tersebut, beliau mengaku merujuk dan mengambil tulisan John Hick dalam menulis ucapan beliau itu. ternyata saat tamat pertemuan, beliau masih tidak menarik balik ucapan pendirian beliau mengenai Pluralisme Agama mazhab John Hick itu, walaupun diminta berbuat demikian.

Beliau sekadar berkata, akan ‘edit’ semula tulisan=ucapannya itu. Ini adalah logik kerana seperti kata beliau:… lebih dua dekad lalu saya cuba hayati semangat sapere aude… Ini mungkin kerana akidah tersebut sudah melekat kukuh pada akal dan sanubari beliau.

Sebenarnya, perjumpaan tertutup ini hanyalah untuk aktivis MUAFAKAT dan beberapa orang jemputan sahaja. Namun seperti yang dijangka, dihadiri juga oleh orang lain. Kehadiran sekitar 120 orang yang terdiri daripada pimpinan-pimpinan NGO Islam, pelajar dan belia Islam, pensyarah universiti, aktivis politik dan beberapa orang luar, yang nampaknya dikerah khas untuk memberi sokongan moral kepada tokoh Pluralisme Agama ini.

Perjumpaan ini tidak menepati tujuan sebenar iaitu untuk berbincang secara terperinci mengenai isu Pluralisme Agama berdasarkan ucapan Anwar itu. Banyak soalan yang bersifat amat fundamental dan memerlukan jawapan dari Anwar, telah tidak dapat disoal oleh penentang Pluralisme Agama kerana sikap moderator iaitu Prof. Osman Bakar.

Beliau membiarkan perkara yang tiada kena mengena dengan isu Pluralisme Agama turut disentuh.

Padahal beliau memberi jaminan tidak akan mengizinkan hal tersebut. Beliau juga mengambil kesempatan dengan menggunakan masa yang panjang untuk menegaskan pendirian Pluralisme Agamanya yang sepatutnya dibuat dalam satu sesi berasingan seperti yang beliau buat tidak lama kemudian dalam pertemuan tertutup dengan beberapa NGO.

Agaknya beliau lupa bahawa perjumpaan tersebut adalah antara pennetang fahaman Pluralisme Agama dengan Anwar, bukan dengan beliau atau orang lain.

Semasa mengendalikan majlis, beliau tidak menumpukan perhatian kepada isu pokok dan tidak mengikuti isi perbincangan dengan tertib dan teliti. Ini terbukti apabila dengan tiba-tiba beliau mencelah ketika seorang peserta sedang berhujah, dengan mengatakan bahawa yang perlu diserang ialah John Hick.

Peserta yang sedang berhujah itu lantas menjawab: memang, yang sedang diserang sekarang ini ialah konsep Pluralisme Agama John Hick dan tenteranya bukan Sophia Perennis atau lainnya.

Anwar tidak menerangkan alasan kenapa dia menyamakan semua agama setara; tidak menyeluruh langsung konsep salvation keselamatan; tidak menghiraukan statementnya yang melarang orang berkata yang agama lain salah; tidak ulas penggunaan ayat al-Quran yang dia gunakan untuk membenarkan fahamannya dan beberapa perkara lagi yang mana semua ini adalah hal-hal yang amat fundamental berkaitan akidah.

Bukan sahaja beliau tidak menerangkan hal tersebut, malah beliau menafikan beliau yang beliau bermaksud demikian, padahal ternyata sangat terang dalam tulisan-ucapannya itu.

Dia mengambil hampir keseluruhan masa perjumpaan tersebut bercakap perkara yang tiada kaitan dengan fahaman Pluralisme Agama. Ini adalah taktik biasa beliau yang bertujuan untuk mengalih isu sebenar.

Tidak seorang pun dari kalangan pemimpin NGO, pelajar dan belia Islam yang dikerah hadir pada malam tersebut, terlibat dalam perbincangan dan memberi pandangan dalam isu Pluralisme Agama ini.

Respon keras menentang hanya dari MUAFAKAT. Ini adalah kerana yang ramai-ramai datang itu, langsung tidak ada maklumat mengenai fahaman Pluralisme Agama dan tidak pula membaca ucapan-tulisan Anwar itu. Ini diakui sendiri oleh peserta yang hadir pada malam itu.

Sebab itu saya katakan di awal, bahawa mereka datang kerana dikerah yang semata-mata bertujuan untuk memberi sokongan moral kepada tokoh idola mereka, bukan untuk berbincang mencari kebenaran.

Apa yang menggelikan hati ialah seorang Naib Presiden sebuah NGO Islam dari awal hingga akhir kalam, terus-menerus memuji Anwar. Tidak sepatah pun orang ini bercakap tentang Pluralisme Agama!

Fahaman yang dimotori Anwar ini sudah nampak bayang-bayangnya dan mula mengakar di kalangan sesetengah aktivis pelajar, belia Islam serta NGO Islam. Pandangan ini berdasarkan hasil pemerhatian kepada sikap berdiam diri mereka dalam isu Pluralisme Agama yang ditunjukkan pada malam perjumpaan tersebut dan sokongan mereka yang terus-menerus kepada beliau.

Ada yang mengatakan bahawa isu ini sudah selesai dan perlu diberi tumpuan kepada isu yang lebih besar.

Apakah ada isu yang lebih besar dari isu akidah? Dari sekian ramai yang datang, hanya lima orang peserta sahaja yang berhujah menentang fahaman Pluralisme Agama dengan hujah yang mantap.

Hujah penentang faham Pluralisme Agama, tidak dijawab secara tuntas oleh tokoh Pluralisme Agama tersebut demi menolak tuduhan yang dia seorang Pluralis Agama.

Seperti yang disebut terdahulu, di luar majlis, ada cakap-cakap menyatakan bahawa isu tersebut sudah selesai, malah beliau sendiri ada memberitahu hal sedemikian kepada seorang pemimpin politik yang menjadi rakan politiknya.

Isu yang dia seorang Pluralis Agama tidak selesai lagi. Ini ternyata benar, kerana pada penghujung bulan Februari 2011, iaitu kira-kira dua bulan selepas pertemuan dengannya, beliau masih mempertahankan akidah Pluralisme Agamanya, apabila beliau dengan keras menyerang orang yang mengkritik fahaman Pluralisme Agama.

Kemudian beliau ulangi lagi pendiriannya ini dalam ceramah politiknya di hadapan khalayak yang kosong pengetahuan mengenai Pluralisme Agama di Hulu Kelang; lepas itu pula, beliau mengugut, jika dia didakwa oleh pihak berkuasa agama, beliau akan memanggil beberapa orang luar Malaysia yang dianggapnya alim, untuk mempertahankannya; beliau menegaskan lagi pendiriannya secara tegar pada bulan Mac baru-baru ini dalam satu kenyataan media.

Teramat terang bahawa akidah Pluralisme Agama sudah melekat kukuh padanya. Isu ini hanya akan selesai sekiranya beliau menulis menarik balik pendirian asalnya yang berfahaman Pluralisme Agama mazhab John Hick dan menyatakan pendirian barunya yang bertepatan dan selaras dengan ajaran akidah Islam Ahli Sunnah wa al-Jamaah (kerana beliau mendakwa beliau adalah Ahli Sunnah wa al-Jamaah) dan dimuatkan dalam blog atau sebagainya yang dimilikinya beliau. Jika beliau berbuat demikian, maka kebaikan adalah miliknya.

STRATEGI GOLONGAN PLURALISME AGAMA

Antara lain, strategi golongan Pluralisme Agama Malaysia dalam menyebarkan fahaman mereka ialah:

(1) Dampingi NGO dan Persatuan Pelajar Islam.
Berusaha mendampingi pelajapelajar dan belia-belia Islam melalui rangkaian organisasi yang mereka kuasai. Ini ternyata jelas bila mana sesetengah NGO Islam, persatuan pelajar dan belia Islam dikerah untuk membuat dan menjayakan program untuk mendokong tokoh Pluralisme Agama ini. adalah amat menyedihkan ada organisasi-organisai Islam, persatuan pelajar dan belia Islam, sanggup menjadi alat kepada misi golongan jahat ini.

(2) Penyebaran Buku.
Menyebar luas buku-buku mengenai fahaman Pluralisme Agama dalam bahasa Melayu untuk menarik orang Melayu yang beragama Islam kepada aliran sesat mereka.

(3) Program Perkadiran dan Pemantapan.
Merekrut kadir-kadir dari kalangan pelajar sekolah menengah dan universiti serta belia dan pekerja melalui program kursus-bengkel. Kumpulan yang sudah mengikuti program pertama akan dimasukkan ke program yang lebih tinggi yang dinamakan ‘Sekolah Politik’ dan program ‘Pencerahan Tanwiri’.

(4) Membina Keyakinan Masyarakat.
Mengadakan caramah terbuka dan wacana-wacana umum untuk membina keyakinan masyarakat melalui slogan ‘perubahan’, ‘kebebasan’ dan sebagainya. Sekali lagi ada organisasi dakwah Islam dijadikan tunggangan mereka.

(5) Perancangan Politik.
Bergerak melalui parti politik secara aktif dan bertanding dalam pilihan raya. Pada peringkat antarabangsa pula, mereka melobi dan memohon sokongan politik dan moral dari pemimpin dunia atas slogan perubahan, demokrasi, kesetaraan agama, kebebasan, good governance dan lain-lain lagi.

(6) Menguasai Pusat Pengajian dan Institut Pemikiran.
Mengadakan program ilmiah (seperti program Gulen di sebuah universiti tempatan, IAIS dan lain-lain) dan dialog-dialog agama dan budaya.

KESIMPULAN

Ternyata badai fahaman Liberalisme-Pluralisme ini adalah ancaman paling bahaya dari sekian banyak fahaman dan pemikiran pasca-modernisme. Kita wajib membendungnya dengan memperkasa memantapkan ilmu-ilmu Islam serta memahaminya dengan benar seperti yang dihuraikan dalam epistemologi ASWJ.

Ulama-ulama Islam zaman klasik seperti Imam Abu Hasan al-Asy’ariyy, al-Ghazzaliyy dan lain-lain lagi, dalam menghadapi serangan musuh-musuh pemikiran dan akidah Islam, telah menelaah secara serius tulisan-tulisan musuh dan dalam waktu yang sama, mendalami serta memantapkan ilmu-ilmu Islam sendiri.

Kita juga perlu mengadakan wacana dan perbincangan di setiap kesempatan bagi menghuraikan bahaya fahaman Liberalisme-Pluralisme Agama ini. justeru sebagai Kharya Ummah, maka mungkar Liberalisme-Pluralisme Agama ini, perlu dibongkar hingga ke akar umbi dengan kita bersatu tenaga menghapuskannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan