بسم الله الرحمن الر حيم
إن الحمد لله نحمده تعالى ونستعينه ونستغفره ، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا ، من يهديه الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له ، واشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له ، واشهد أن محمد عبده ورسوله {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُون} سورة: آل عمران – الآية: 102
OLEH:AL FADHIL USTAZ MUHAMAD NAJIB SANURI
GERAKAN KERISTIANISASI
Gerakan Kristianisasi atau lebih terkenal di
kalangan kita sebagai gerakan “Tansir” merupakan satu gerakan yang bertujuan
untuk menyebarkan agama kristian dan fahamannya ke pada masyarakat antarabangsa. Gerakan
ini telah memulakan gerak kerja mereka sejak berdekad lamanya.
Mereka menggunakan cara yang pelbagai untuk
mencapai cita-cita tersebut samada dengan cara menubuhkan organisasi-organisasi yang
tersusun atau dengan menggunakan perantaraan tertentu sehinggalah tersebarnya agama
kristian yang telah menyeleweng ini dan diterima ramai.
Cara yang digunakan oleh golongan Kristian untuk
menyebarkan dakyah mereka boleh dibahagikan kepada dua jenis:
1) Mengkristianisasikan secara terus:
Iaitulah dengan cara mengadakan hubungan secara pribadi (dakwah fardiah) atau dengan cara mengedar risalah, memberi ceramah umum di gereja-gereja dan tempat-tempat terbuka dengan tujuan memperkenalkan manusia dengan ajaran Kristian. Pendeta-pendeta mereka akan cuba untuk memuaskan hati-hati manusia akan kebenaran ajaran mereka.2) Menjalankan proses Kristianisasi dengan perantaraan lain:Inilah cara yang paling meninggalkan kesan dan yang paling berjaya bagi mereka menyebarkan fahaman mereka. Cara ini telahpun di mulakan sejak di zaman penjajahan lagi. Dan sasaran mereka tidak lain tidak bukan ialah rantau Asia, Afrika, negara-negara Arab atau negara-negara dunia ketiga amnya.
Kenyataan ini sudah tidak menjadi rahsia lagi di
mana kita dapati antara tujuan orang-orang barat berlumba-lumba ke timur suatu masa dulu
ialah untuk mencapai tiga perkara utama yang di rumuskan sebagai “3G”; God,
Golden and Glory. Antara perantaraan yang di gunakan demi mencapai cita-cita
tersebut ialah:
i- dengan menghulurkan bantuan perubatan.ii- dengan perantaraan pendidikan.iii- mengambil kesempatan di sebalik bantuan kemanusiaan yang di hulurkan.iv- dengan perantaraan media massa dan elektronik.v- menimbulkan prasangka terhadap agama Islam.
Di sana ada beberapa lagi tektik yang sering di
gunakan oleh golongan Kristian ini dalam menjayakan misi mereka. Antaranya ialah:
Sesetengah badan gerakan Kristianisasi ini
menggunakan seks sebagai modal mereka untuk menarik golongan pemuda menyertai mereka.
Antaranya ialah “Persatuan Anak-anak Tuhan dan Keluarga Kasih” (Jamaah
Abna’ al-Rabb wa Usrah al-Hubb) yang di asaskan di Amerika Syarikat pada tahun 1969.1
Alam melayu pada hakikatnya tidak terlepas
daripada menerima bahang yang amat dahsyat daripada gerakan ini. Malah kedatangan
penjajahan barat ke nusantara suatu ketika dulu menandakan era baru bagi agama baru yang
ingin mencari pengaruh di Asia Tenggara. Sejak daripada kedatangan Portugis di turuti
Belanda, British, Sepanyol dan sebagainya, nusantara sikit demi sedikit telah menerima
pengaruh Kristian. Dasar-dasar yang di gunakan seperti “Pecah dan Perintah”,
kebebasan beragama dan sebagainya telah mempercepatkan lagi penyebaran agama mereka.
Penubuhan berpuluh-puluh badan dan persatuan yang
bertopengkan kebajikan berbayangkan Kristian juga amat berperanan. Menurut cacatan, Father
Odoric, seorang paderi Franciscan telah sampai ke Borneo pada tahun 1332. Kemudian diikuti
oleh paderi-pederi lain seperti Tistio de Aroujo, Jao da Veiga dan Antonio Periera
daripada portugis dan lain-lain. Perlu diingatkan di sini bahawa kedatangan mereka adalah
dengan restu dan utusan daripada gereja-gereja di Eropah. Sebagai contoh kedatangan
Antonio Ventimigla adalah di atas arahan daripada Theatine Mission dalam rangka mereka
menyebarkan Kristian ke seluruh dunia.2
Di ruangan yang terhad ini, kami akan berusaha
untuk menyenaraikan beberapa badan kristian yang aktif di nusantara serta menyebut sedikit
sebanyak mengenai gerak kerja mereka selama ini. Supaya ianya menjadi renungan kita
bersama dan supaya ianya akan menyebabkan kita akan berfikir sejenak betapa musuh sejak
sekian lama berusaha memusnahkan kita dan merosakkan kita samada kita sedari ataupun
tidak.
i- Sidang Injil Borneo (SIB).
Badan ini didaftarkan di Sarawak pada 12/12/1959.
Tetapi hakikatnya ia telahpun menjalankan kegiatannya sejak tahun 1920-an lagi.
Paderi-paderi yang berkhidmat di bawan SIB kebanyakkannya berkelulusan daripada Melburne
Bible Institute. Kegiatan dakwah mereka tertumpu di kalangan orang Dusun, Kelabit, Lun
Bawang dan Bisaya. Bagi tempat-tempat yang sukar di hubungi seperti Ranau, Meligan, Long
Pasia, Sipitang, Lawas dan Long Atip mereka menggunakan kapal terbang milik M A F
(Missionary Aviation Fellowship) sebagai pengangkutan utama. Hakikatnya paderi-oaderi
Australia a m a t memainkan peranan penting dalan gerakan kristianisasi di Sabah dan
Borneo.
ii- Mill Hill Missionaries
Pada asalnya bergelar The St. Joseph’s for
Foreign Missions yang di asaskan oleh Herbert Vaughan. Ianya juga merupakan sebuah kolej
yang telah dirasmikan pada 19 Mac 1866. Pada november 1871, badan ini telah menghantar
paderi-paderinya ke Amerika Syarikat dalam rangka mengkristiankan kaum negro dalam projek
yang dinamakan “Negro Missions”.
Pusat gerakan mereka ialah Labuan dan dari situlah
mereka bergerak ke Papar, Sandakan, Kuala Penyu, Penampang, Kudat, Tawau dan tempat-tempat
lainnya.
iii- Missionari Basel
Merupakan badan yang bertanggung jawab memasukkan
orang Cina ke Borneo. Usaha memasukkan orang-orang Cina ini di lakukan oleh Sir Walter
Medhwest, seorang paderi Basel Mission. Tetapi orang-orang Cina yang masuk pada waktu itu
adalah orang-orang Cina yang telahpun menganut agama Kristian. Sebagai contoh pada tahun
1883, sekumpulan Hakka Kristian seramai 96 orang telah berjaya memasuki Sabah dengan
perantaraan gereja ini. Apabila Sabah menyertai Malaysia ia ditukar menjadi Cristian
Church of Malaysia dan menerima bantuan daripada Basel Mission, Gereja Lutheran U.S.A dan
Lutheran Word Federation ( L W F ).
iv- Missionari Anglikan:
Gereja ini telah masuk ke Borneo ketika zaman
pemerintahan James Brooke di Sarawak. Mereka mendirikan gereja, sekolah, dan memberikan
perkhidmatan perubatan kepada penduduk tempatan dengan bantuan Raja Brooke. Pada tahun
1883 mereka meluaskan lagi pengaruh dengan memasuki Sabah. 3
Kegiatan Missionari ini tidak hanya sekadar
bergerak dengan badan-badan seumpama ini sahaja. Malah mereka juga aktif dalam bidang
pelajaran dengan menubuhkan sekolah-sekolah kelolaan mubaligh, dalam bidang perubatan
dengan menawarkan perubatan percuma di kawasan pedalaman dalam bidang pertanian dengan
menawarkan perkhidmatan pakar dalam pertanian dan sebagainya. Kemiskinan yang melanda
masyarakat tempatan di jadikan umpan dengan alasan untuk membantu membina ekonomi
setempat.
a) menyeru ke arah perkauman dan semangat kesukuan dalam usaha menghapuskan penyatuan umat Islam.b) menyeru ke arah penggunaan bahasa pasaran dan dialog harian terutama Bahasa Arab dengan tujuan melalaikan umat Islam daripada didikan dan bimbingan al-Quran.c) berusaha untuk mewujudkan kebebasan beragama yang tiada batasan di dalam perlembagaan negara-negara Islam. Usaha ini jika berjaya akan memudahkan proses murtad di kalangan umat Islamd) berusaha membuka pintu hubungan di antara penganut-penganut Kristian dan juga umat Islam. Matlamat ini tercapai dengan adanya pertukaran lawatan antara dua pihak dan juga kesempatan yang terluang sempena hari perayaan tertentu dan sebagainya. Beberapa perekedatangan mereka adalahdengan restu dan utusandaripada gereja-gereja di Eropah. Sebagai contohkedatangan Antonio Ventimigla adalah di atas arahandaripada Theatine Mission dalam rangka merekamenyebarkan Kristianke seluruh dunia...Perayaan mereka seperti Valentine Days telah diterima sebagai perayaan rasmi di kalangan masyarakat antarabangsa!.
Walaupun tulisan ini banyak memfokuskan Borneo
tetapi hakikatnya Semenanjung Malaysia juga tidak terlepas daripada menerima bahang
ancaman tersebut. Malahan kita boleh mengandaikan semenanjung sebagai kawasan yang
terlebih dahulu menerima pengaruh gerekan ini dengan tertawannya Melaka di tangan Portugis
pada tahun 1511. Gereja-gereja Kristian yang berselerakan dan yang semakin hari semakin
bertambah menguatkan lagi hujah kita bahawa gerakan ini tetap aktif walaupun era
penjajahan kolonial sudah lama dilupakan.
Pada 27 april yang lepas Majlis Syura Muslimin melalui jaringan antarabangsanya telah menyebarkan berita mengenai seorang paderi Melayu yang telah mengkristiankan seorang gadis Melayu dan mengahwinkannya dengan seorang pemuda Cina. Paderi Melayu itu berdasarkan berita tersebut hanyalah orang Sabak Bernam!!!4
Kalaulah benar berita tersebut, ianya menjadi bukti betapa Semenanjung Malaysia juga menghadapi ancaman Kristianisasi tersebut dan sikap berwaspada dan berhati-hati amatlah di syorkan kepada warga Malaysia Jordan sekalian. Semoga kita tidak tertipu dan tidak berputih mata suatu hari nanti.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan