AL FADHIL USTAZ MUHAMAD NAJIB SANURI

AL FADHIL USTAZ MUHAMAD NAJIB SANURI
AL FADHIL USTAZ MUHAMAD NAJIB SANURI

Sabtu, 24 Ogos 2013

Apakah Seketul Daging Yang Istimewa Di dalam Badan Kita

بسم الله الرحمن الر حيم

إن الحمد لله نحمده تعالى ونستعينه ونستغفره ، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا ، من يهديه الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له ، واشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له ، واشهد أن محمد عبده ورسوله
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُون} سورة: آل عمرانالآية: 102

Foto Saya


OLEH:AL FADHIL USTAZ MUHAMAD NAJIB SANURI

Apakah Seketul Daging Yang Istimewa Di dalam Badan Kita

HATI : Seketul Daging Yang Istimewa

Antara semua makhluk cikpataan Allah SWT, manusia adalah ciptaannya yang paling sempurna. Selain lengkap dengan tujuh pancaindera, allah juga mengurniakan akal dan fikiran bagi memudahkan manusia membuat pertimbangan.

Walaubagaimanapun, akal dan fikiran dikendalikan oleh seketul daging di dalam tubuh manusia yang dikenali sebagai hati. Hati diibaratkan sebagai raja dalam sebuah negeri. Hati jugalah yang memerintah seluruh anggota badan supaya bertindak sesudah mendapat arahan serta bertindak mengikut arahan. 

tindakan yang dilakukan itu sama ada berupa kebaikan atau kejahatan, ia banyak bergantung kepada hati itu sendiri. Hati adalah anggota tubuh manusia yang paling mulia. Hati terletak di dalam dada. Ia dilindungi dan dikelilingi oleh seluruh anggota tubuh sesuai dengan kedudukannya sebagai seorang raja. 
Hari tidak dapat dilihat dengan mata kasar, tetapi tindakan yang diambil oleh hati dapat dilihat pada perilaku seseorang seperti kesabaran, keilmuan, kemuliaan, cinta, kehendak, kerelaan dan pelbagai lagi yang terpancar pada diri manusia itu. bukan hanya kebaikan sahaja, tetapi boleh berupa tindakan yang berunsur kejahatan termasuklah perbuatan yang mengingkari perintah allah. Marah, benci, dengki, sombong dendam adalah antara perbuatan tersebut. Semua anggota tubuh kita sama ada yang dapat dilihat atau tidak , termasuklah segala kekuatannya adalah benteng kepada hati. 


Mata dan hati mempunyai hubungan erat yang tidak boleh dipisahkan. Segala yang dilihat oleh mata terus dihantar ke hati. apabila mata melihat sesuatu, mata dengan cepat menghantar isyarat ke hati. kemudian hati segera membuat tindakan susulan. 
apa pun tindakan yang dibuat oleh anggota tubuhselepas menerima arahan daripada hati tidak akan terlepas begitu sahaja pada hari akhirat. Semua anggota tubuh dipertanggungjawapkan dan menjadi saksi setiap perkara yang dilakukan semsa hidup di dunia. 

Ini ditegaskan oleh Allah SWT dalam Al-Qur'an, maksudnya :

"sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungjawapannya"  (Surah Al-Israk, ayat 136)
Ayat ini menjelaskan, telinga, mata, hati dan seluruh anggota badan dipertanggungjawapkan atas apa juga perkara yang dilakukan semasa di dunia. mata yang melihat, telinga yang mendengar, dan hati yang mengeluarkan arahan akan diminta menjadi saksi. 

Sekiranya hati seseorang itu sering membuat keputusan yang berpandukan dengan ajaran Al-Qur'an , maka berbahagialah mereka yang mempunyai hati seperti ini. Tetapi sekiranya memiliki hati yang sering membuat  keputusan yang berpandukan kepada hasutan syaitan, hanya kebinasaan sahaja yang akan menimpa mereka.

Abu Hurairah melaporkan dalam sebuah hadis 

"Hati adalah umpama raja dan anggota badan adalah sebagai pengawalnya. Apabila raja memerintah dengan baik, maka pengawalnya tentu bertugas dengan baik. apabila rajanya melakukan sesuatu yang tidak baik, maka sudah tentu pengawalnya pun begitu juga"


Hadis ini diperkuatkan lagi dengan pengakuan rasulullah :

"Ketahuilah, sesungguhnya di dalam tubuh badan ada segumpal daging, apabila ia baik, maka baiklah seluruh badannya, dan sekiranya buruk, maka buruklah keseluruhannya. ketahuilah ia adalah hati" 

Hati juga ssering dikaitkan dengan kehidupan dan kematian.....

Tanda Tanda Hati Kita Keras



Hati adalah sumber ilham dan pertimbangan. Ia juga adalah tempat lahirnya cinta dan benci, keimanan dan kekufuran, taubat dan sikap degil serta ketenangan dan kebimbangan.

Hati merupakan sumber kebahagiaan jika kita mampu membersihkannya namun sebaliknya ia merupakan sumber bencana jika kita gemar menodainya. Aktiviti yang dilakukan sering berpunca daripada lurus atau bengkoknya hati.

Abu Hurairah r.a. berkata, "Hati adalah raja, sedangkan anggota badan adalah tentera. Jika raja itu baik, maka akan baik pula lah tenteranya. Jika raja itu buruk, maka akan buruk pula tenteranya".

Hati yang keras mempunyai tanda-tanda yang boleh dikenali, di antara yang terpenting adalah seperti berikut:

1. Malas melakukan ketaatan dan amal kebajikan

Terutamanya malas untuk melaksanakan ibadah, malah mungkin memandang ringan. Misalnya tidak serius dalam menunaikan solat, atau berasa berat dan enggan melaksanakan ibadah-ibadah sunat.

Allah telah menyifatkan kaum munafik dalam firman-Nya yang bermaksud, "Dan mereka tidak mengerjakan sembahyang, melainkan dengan malas dan tidak (pula) menafkahkan (harta) mereka, melainkan dengan rasa enggan." (Surah At-Taubah, ayat 54)

2. Tidak berasa gerun dengan ayat al-Quran

Ketika disampaikan ayat-ayat yang berkenaan dengan janji dan ancaman Allah, hatinya tidak terpengaruh sama sekali. Mereka juga lalai daripada membaca al-Quran serta mendengarkannya. Bahkan enggan dan berpaling daripadanya.

Sedangkan Allah S.W.T memberikan peringatan, "Maka beri peringatanlah dengan al-Quran orang yang takut dengan ancaman-Ku." (Surah Al-Qaf, ayat 45)

3. Berlebihan mencintai dunia dan melupakan akhirat

Segala keinginannya tertumpu untuk urusan dunia semata-mata. Segala sesuatu ditimbang dari segi keperluan dunia. Cinta, benci dan hubungan sesama manusia hanya untuk urusan dunia sahaja. Penghujungnya jadilah dia seorang yang dengki, ego, individulistik, bakhil serta tamak terhadap dunia.

4. Kurang mengagungkan Allah


Sehingga hilang rasa cemburu dalam hati, kekuatan iman menjadi lemah, tidak marah ketika larangan Allah diperlekehkan orang lain, tidak mengamal yang makruf serta tidak peduli terhadap segala kemaksiatan dan dosa.

HATI : Jaga Kesihatannya

Pada hari akhirat kelak, mereka yang mempunyai hati yang suci bersih adalah orang yang paling bahagia apabila bertemu dengan Allah. Sebaliknya mereka yang mempunyai hati yang kotor tidak ada seiapapun yang akan menolong meskipun anak anak mereka sendiri.

Allah menyatakan dalam Al-Qur'an : 

"Pada hari akhirat kelak, anak anak tidak dapat memberikan apa apa pertilongan kecuali mereka yang datang dengan hati yang bersih "  (Surah As-Syuara' ayat 88-89)

Ramai yang mempunyai pendapat yang berbeza berkenaan hati yang sihat. Ada yang berpendapat, ia membawa maksud hati yang bersih ataupun hati yang selamat. Perkataan ini sebenarnya mengandungi maksud yang sama, iaitu hati yang bersih daripada keinginan bagi melakukan perkara yang melanggar perintah Allah dan larangannya termasuklah perkara perkara yang meragukan.

Ini bermakna hati yang bersih bebas daripada menjadi hamba kepada syaitan. Ketaatan, rasa takut, harapan, keredaan, taubat dan berserah diri hanya kepada Allah semata-mata. mereka tidak menjadi hamba kepada yang lain, selain Allah. 

Hati yang bersih juga tidak menyekutukan Allahdengahn apa cara sekali pun. HAti mereka sentiasa mengabdikan diri kepada Allah sama ada dalam bentuk harapan, cinta, berserah kepada Allah, taubat dan sebagainya. Mereka mencintai kerana Allah dan membenci juga kerana Allah. begitu juga apabila memberi dan mencegah semuanya kerana Allah. 

Namun begitu, diri kita masih belum sempurna selagi belum bebas daripada sikap yang tidak berlandaskan hukum dan perintah Allah. Hati perlu sentiasa rapat dan mengingati Allah. Bertekad untuk sentiasa taat kepada Allahbukan kepada yang lain sama ada dalam bentuk perkataan mahupun perbuatan.

Setiap perkataan yang lahir daripada hati adalah perintah. Ia juga adalah kehendak hati untuk dilakukan oelh anggota badan yang mempunyai hubungan dengan perintah itu. anggota badan tidak akan melakukan sesuatu tanpa mendapat arahan daripada hati. 





Bagi mereka yang tidak beriman, adakalanya tindakan yang dilakukan itu tidak mengambil pertimbangan yang wajar. Ini samalah halnya dengan melakukan sesuatu sebelum mendapat arahan. 

Sebahagian ulama berpendapat setiap perbuatan kebiasaannya melahirkan dua pertanyaan walaupun perbuatan itu kecil, iaitu :
Mengapa dan bagaimana perbuatan itu di lakukan.
Atau mengapa perbuatan itu dilakukan dan bagaimana perbuatan itu dilakukan??

Persoalan pertama : Mencari sebab atau punca. Mungkin ia dilakukan kerana dorongan atau keinginan bertujuan untuk mendapat pujian dari manusia. Meungkin mereka melakukan kerana mereka menganggap ia satu kewajipan dan mengharapkan keredaannya. Mungkin juga mereka melakukan semata mata kerana untuk memenuhi keinginan hati mereka. 

Pertanyaan kedua pula mengenai sikap ingin mencontohi sunnah rasulullah dalam menjalankan kewajipan sebagai seorang hamba. Adakah tindakan mereka sesuai dengan apa yang Allah turunkan melalui rasulnya???. Atau mereka melakukan sesuatu yang tidak diperintahkan dan diredhai Allah. 

Walau apapun yang kita lakukan yang penting adalah keikhlasan dan perintah siapa yang diikuti Sesungguhny Allah hanya menerima perbuatan yang diperintahkannya sahaja. PErbuatan yang dilakukan dengan hati yang ikhlas dan mengikut arahannya sahaja akan diterima Allah.. 

Sebagai hambanya kita diharapkan dapat mengikuti sunnah rasulullah. Hati dan kehendak patut dipelihara supaya tidak merosakkan keikhlasan dan nafsu yang menentang kebaikan. Hanya hati yang sihat sahaja dapat menjamin keselamatan dan kebahagiaan sesebuah kehidupan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan